KudoZ home » English to Swedish » Cooking / Culinary

slow cooker

Swedish translation: långkoksgryta


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:slow cooker
Swedish translation:långkoksgryta
Entered by: Mårten Sandberg

19:37 Jun 16, 2005
English to Swedish translations [PRO]
Cooking / Culinary
English term or phrase: slow cooker
Hej! Såg att detta kokkärl(?) redan varit uppe för diskussion, men det var flera år sedan - så någon kanske har hört en svensk term sedan dess?
Katarina Nilsson
Sweden
långkoksgryta
Explanation:
NIL träffar, ta chansen att skapa en!
(för långkok är det om man ska tro denna länk...)
Selected response from:

Mårten Sandberg
Grading comment
Ja, kanske det får bli nåt sånt! Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3...för långsam kokningKjelle
3långkoksgryta
Mårten Sandberg
3puttergryta
Sven Petersson


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
puttergryta


Explanation:
No, I think we have to invent one. My suggestion is based on "puttra" = "simmer". If we all start using it; it could be in SAOL in some 30 years!

Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 2
Grading comment
Skulle gärna skapa ett nytt ord, men vågar inte riktigt här... Tack för hjälpen!
The asker has declined this answer
Comment: Skulle gärna skapa ett nytt ord, men vågar inte riktigt här... Tack för hjälpen!

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
långkoksgryta


Explanation:
NIL träffar, ta chansen att skapa en!
(för långkok är det om man ska tro denna länk...)


    Reference: http://www.ingemari.se/recept/recipe_display.asp?ID=665
Mårten Sandberg
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Ja, kanske det får bli nåt sånt! Tack!

11 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
...för långsam kokning


Explanation:
eller... gryta för långsam tillredning (om inte ord så uttryck/omskrivning!)

Kjelle
Native speaker of: Native in SwedishSwedish