KudoZ home » English to Swedish » Cooking / Culinary

utility knife

Swedish translation: kökskniv


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:utility knife
Swedish translation:kökskniv
Entered by: Johanna Rebillon

11:07 Dec 7, 2004
English to Swedish translations [Non-PRO]
Cooking / Culinary / kitchen tool
English term or phrase: utility knife
Det gäller instruktioner för barn, hur man ska göra en sak av en kartong. Bland sakerne du behöver står "scissors or utility knife". När jag googlar förefaller det användas för en kökskniv, vore glad för era synpunkter om detta. Det står att man ska ta en vuxen till hjälp med just detta moment, så det är ju inte omöjligt.
tauvon
Sweden
kökskniv
Explanation:
Kökskniv vet alla vad det är - vilket ju passar in i sammanhanget om texten riktar sig till barn.
Selected response from:

Johanna Rebillon
Grading comment
Jo, jag undrar om ett barn ens vet vad universal/bryt/allkniv är. Och det sägs ju tydligt att man ska ta en vuxen till hjälp med själva karvandet som stur är.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +3universalkniv
Erik Hansson
4 +1kökskniv
Johanna Rebillon
4 +1allkniv
Lisa Lloyd
4mattläggarnivReino Havbrandt
2 +1brytkniv
Gorel Bylund


  

Answers


7 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +1
brytkniv


Explanation:
Som också kallas rakbladskniv, papperskniv ibland. När den främsta delen av bladet har blivit slött matar man fram en bit och bryter av det för att få ett nytt, skarpt blad. Kan det vara en sådan de menar?


    Reference: http://kontorab.rkv.se/foretag/product.asp?dept%5Fid=94P3I80...
Gorel Bylund
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mario Marcolin
2 hrs

7 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +3
universalkniv


Explanation:
är det kanske frågan om? Googla runt på universalkniv + kök så får du ett par skarpa träffar ;-)
Länken nedan är dock inte från köksregionerna.


    Reference: http://web.telia.com/~u49804363/3kronor.html
Erik Hansson
Germany
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Stéphanie Serraï
2 mins
  -> Tack, Stéphanie!

agree  Sven Petersson: Hoppas tauvonens uppdragsgivare har en fullgod ansvarsförsäkring!
6 mins
  -> Tack, Sven! Det finns ju barnsaxar komplett av plast, kanske finns det motsvarande 'knivar'?

neutral  Johanna Holmberg: Jag tycker att "kökskniv" som du själv använder när du beskriver aktiviteten passar bäst i sammanhanget även om "universalkniv" är helt korrekt.
12 mins

agree  Mario Marcolin
2 hrs
  -> Tack, Mario!

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
allkniv


Explanation:
kolla IKEA-länkarna nedan :o)




    Reference: http://www.ikea.se/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?...
    Reference: http://www.ikea.ca/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?...
Lisa Lloyd
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Sven Petersson: Like t! A toss-up between Erik and you!
1 hr
  -> Tack Sven!

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
mattläggarniv


Explanation:
brukar jag kalla knivtypen, fast den kanske har andra officiella namn. I så fall kanske Görels brytkniv stämmer bäst.


    Reference: http://www.lara.com/cgi-bin/store/commerce.cgi?keywords=work...
Reino Havbrandt
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
kökskniv


Explanation:
Kökskniv vet alla vad det är - vilket ju passar in i sammanhanget om texten riktar sig till barn.

Johanna Rebillon
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
Grading comment
Jo, jag undrar om ett barn ens vet vad universal/bryt/allkniv är. Och det sägs ju tydligt att man ska ta en vuxen till hjälp med själva karvandet som stur är.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Johanna Holmberg
1 hr

neutral  Erik Hansson: Jaja, kökskniv kan man väl acceptera, men jag tror **inte** att det är tänkt att barnen själva ska gå och hämta kniven och börja karva på egen hand.
15 hrs