KudoZ home » English to Swedish » Economics

costs to serve

Swedish translation: servicekostnader


14:26 Feb 9, 2007
English to Swedish translations [PRO]
Bus/Financial - Economics
English term or phrase: costs to serve
... "We have reached the point now where we have full understanding of our variable costs and our costs to serve. "
Åsa Valley
Sweden
Swedish translation:servicekostnader
Explanation:
Syftar på kostnaden för att serva en viss kund eller ett visst segment av kunder. Så t.ex. har ett telefonbolag eller kabel-TV-bolag större kostnad per kund ju mer avlägset kunden är belägen. De variabla kostnader som nämns är kostnader som varierar med den totala produktionen av varor eller den totala volymen av utförda tjänster. Kunskap om dessa är alltså mindre upplysande för prissättningen än detaljerad kunskap om servicekostnader för olika kunder.
Selected response from:

xxxClaes
Philippines
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5kostnader som måste (ska) täckas
Angelica Kjellström
4servicekostnaderxxxClaes


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
kostnader som måste (ska) täckas


Explanation:
"serve" betyder att tillgodose ett behov, i detta fall alltså att täcka en kostnad.

Källa: English Law Dictionary (Esselte)

Angelica Kjellström
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 16

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  xxxClaes: Alla kostnader måste, åtminstone på sikt, täckas om företaget ska överleva.
11 hrs

agree  xxxfinntranslat: ok
22 hrs

13 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
servicekostnader


Explanation:
Syftar på kostnaden för att serva en viss kund eller ett visst segment av kunder. Så t.ex. har ett telefonbolag eller kabel-TV-bolag större kostnad per kund ju mer avlägset kunden är belägen. De variabla kostnader som nämns är kostnader som varierar med den totala produktionen av varor eller den totala volymen av utförda tjänster. Kunskap om dessa är alltså mindre upplysande för prissättningen än detaljerad kunskap om servicekostnader för olika kunder.


    Reference: http://www.imakenews.com/strategicpricing/e_article000312172...
xxxClaes
Philippines
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 8
Grading comment
Tack!