KudoZ home » English to Swedish » Economics

Gearing

Swedish translation: hävstång


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Gearing
Swedish translation:hävstång
Entered by: Mårten Sandberg

16:30 Nov 1, 2007
English to Swedish translations [PRO]
Bus/Financial - Economics
English term or phrase: Gearing
Gearing, %
Utväxling, %
Reino Havbrandt
Sweden
hävstång
Explanation:
Ekonomerna har numer lagt beslag på det gamla goda "hävstångseffekt(en)". Googla det.

Lite beror det givetvis på hur ditt spec. smhg ser ut.
Selected response from:

Mårten Sandberg
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5hävstång
Mårten Sandberg
4 +1mått på främmande kapital till fast ränta i förhållande till eget kapital
Angelica Kjellström
3förhållande mellan skulder och eget kapital
Lena Samuelsson
3förhållandet mellan främmande kapital och eget kapital
Karin Hellbom


  

Answers


16 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
gearing
förhållande mellan skulder och eget kapital


Explanation:
Hittade denna definition i IATE

Lena Samuelsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 32

33 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
gearing
mått på främmande kapital till fast ränta i förhållande till eget kapital


Explanation:
ratio of capital borrowed by a company at a fixed rate of interest to the company´s total capital
Källa: Norstedts Business-ordbok

Angelica Kjellström
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 16

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Bertil Andreazon
1 day6 hrs
  -> Tack!

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
gearing
förhållandet mellan främmande kapital och eget kapital


Explanation:
är en annan variant - enligt Natur och Kulturs Engelska affärsordbok. Se även bl.a. www.europarl.europa.eu/meetdocs/committees/econ/20010827/44...

Eller helt enkelt: kapital/eget kapital (Affärsekonomiskt lexikon)

Karin Hellbom
Italy
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

17 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
gearing
hävstång


Explanation:
Ekonomerna har numer lagt beslag på det gamla goda "hävstångseffekt(en)". Googla det.

Lite beror det givetvis på hur ditt spec. smhg ser ut.


Mårten Sandberg
Works in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 19
Grading comment
Tack!