KudoZ home » English to Swedish » Electronics / Elect Eng

terminal shunt

Swedish translation: kopplingsplint


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:terminal shunt
Swedish translation:kopplingsplint
Entered by: Anette Herbert

16:18 May 15, 2005
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Electronics / Elect Eng
English term or phrase: terminal shunt
"To fit with the electrical requirements (either 230V or 400V), you may have to change the position of the terminal shunts."
Anette Herbert
plintbygel, kopplingsbleck
Explanation:
Man kopplar om kopplingsbleck på motorers inkopplingsplintar beroende på den spänning för vilken de ska kopplas. Handlar det t ex om transformatorer, finns det ofta ett antal plintar mellan vilka man kopplar kortslutningsbyglar för anpassning till anslutningsspänningen. Det troliga är att det handlar om en motor, en transformator har sällan så stort spänningsområde.
Selected response from:

myrwad
Sweden
Grading comment
Tack du ledde mig på spåret.
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4plintbygel, kopplingsbleckmyrwad
2anslutningsshuntReino Havbrandt


  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
anslutningsshunt


Explanation:
kanske?

Reino Havbrandt
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 200

1 day1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
plintbygel, kopplingsbleck


Explanation:
Man kopplar om kopplingsbleck på motorers inkopplingsplintar beroende på den spänning för vilken de ska kopplas. Handlar det t ex om transformatorer, finns det ofta ett antal plintar mellan vilka man kopplar kortslutningsbyglar för anpassning till anslutningsspänningen. Det troliga är att det handlar om en motor, en transformator har sällan så stort spänningsområde.

myrwad
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 802
Grading comment
Tack du ledde mig på spåret.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Reino Havbrandt: du menar att det skulle vara byglingsplåtar? Kanske, men heter de inte jumper eller nåt sånt?
4 hrs