KudoZ home » English to Swedish » Electronics / Elect Eng

field rotation option

Swedish translation: val av rotationsriktning


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:field rotation option
Swedish translation:val av rotationsriktning
Entered by: Mats Wiman

15:26 May 16, 2005
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Electronics / Elect Eng / motorized equipment
English term or phrase: field rotation option
....with AC Motor and Field Rotation Option
(Motorized equipment)
Mats Wiman
Sweden
val av rotationsriktning i fält
Explanation:
Det kan röra sig om en mobil enhet som kopplas in till olika nät, där fasföljden i uttagen kan variera. Därför är anslutningskontakten försedd med möjlighet att enkelt skifta faser för att ändra rotationsriktning.

Men som Sven skriver, mer kontext skulle inte skada.
Selected response from:

myrwad
Sweden
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +2val av rotationsriktning i fältmyrwad
1fältrotationsmöjlighet; fältrotationsfrihet
Sven Petersson


Discussion entries: 2





  

Answers


19 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
fältrotationsmöjlighet; fältrotationsfrihet


Explanation:
Kallas det på ett teleskop.

Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 532

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
val av rotationsriktning i fält


Explanation:
Det kan röra sig om en mobil enhet som kopplas in till olika nät, där fasföljden i uttagen kan variera. Därför är anslutningskontakten försedd med möjlighet att enkelt skifta faser för att ändra rotationsriktning.

Men som Sven skriver, mer kontext skulle inte skada.

myrwad
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 794
Grading comment
Tack!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Bo Soderholm: Låter som ett trovärdigt alternativ. Kanske kan formuleras som "AC-motor med omkopplingsbar (fält)rotationsriktning"
1 hr

agree  Mårten Sandberg: Field avser den elektriska egenskapen, inte "i skogen"(som det kan uppfattas om det skrivs så). Med fasväxling ändrar man rotations- och tillika fältriktning
1 hr