KudoZ home » English to Swedish » Electronics / Elect Eng

all pole, separate disconnect switch

Swedish translation: separat frånskiljare


02:19 Apr 22, 2008
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Electronics / Elect Eng
English term or phrase: all pole, separate disconnect switch
An all pole, separate disconnect switch, with proper capacity fuses or breakers must be installed at a convenient location between the fryer and the power source, and must be installed according to national and local codes.
Linda Theis
United States
Swedish translation:separat frånskiljare
Explanation:
Jag tycker att texten just påpekar behovet av en från brytaren separat frånskiljare. Förtydligande (Linda kanske inte känner till detta):
När man stänger av el, använder man för kraftiga belastningar brytare och frånskiljare. Brytaren "stänger av" strömmen, oftast då en eller flera poler. Frånskiljaren används för att efter brytningen koppla i från *alla* poler. Allpolig frånskiljare är kanske lite tårta på tårta, frånskiljare borde väl räcka. En lastfrånskiljare gör båda sakerna samtidigt, bryter och kopplar bort alla poler.

--------------------------------------------------
Note added at 1 day9 hrs (2008-04-23 12:00:39 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Det kan finnas anledning att uppmärksamma uppdragsgivaren på, att det kan förekomma skillnader i kraven på elektrisk inkoppling mellan tillverkarlandet och Sverige. Ibland måste sådana här anvisningar inte bara överättas, utan lokaliseras. Det kan hända att myrwad har helt rätt i, att det räcker med en lastfrånskiljare.
Selected response from:

Reino Havbrandt
Sweden
Grading comment
Tusen tack för hjälpen!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1separat allpolig lastfrånskiljaremyrwad
3 +1separat frånskiljareReino Havbrandt


  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
separat allpolig lastfrånskiljare


Explanation:
Egen erfarenhet


    www.etk.ee.kth.se/personal/lina/ docs/Gast2MatzTapperSvenskEnergi040421.pdf
myrwad
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 802

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxbofasching: allpolig frånskiljare
1 hr
  -> Ja, det förekommer varierande benämningar, jag valde lastfrånskiljare för att det ingår säkringar i den och separata brytare och frånskiljare förekommer knappast i ett sådant här fall

neutral  Reino Havbrandt: Hur ser en frånskiljare som inte är allpolig ut?
4 hrs
  -> Texten riktar sig knappast till någon yrkesman, och då behöver det inte vara fel att betona just att frånskiljningen ska innefatta alla spänningsförande ledare...

6 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
separat frånskiljare


Explanation:
Jag tycker att texten just påpekar behovet av en från brytaren separat frånskiljare. Förtydligande (Linda kanske inte känner till detta):
När man stänger av el, använder man för kraftiga belastningar brytare och frånskiljare. Brytaren "stänger av" strömmen, oftast då en eller flera poler. Frånskiljaren används för att efter brytningen koppla i från *alla* poler. Allpolig frånskiljare är kanske lite tårta på tårta, frånskiljare borde väl räcka. En lastfrånskiljare gör båda sakerna samtidigt, bryter och kopplar bort alla poler.

--------------------------------------------------
Note added at 1 day9 hrs (2008-04-23 12:00:39 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Det kan finnas anledning att uppmärksamma uppdragsgivaren på, att det kan förekomma skillnader i kraven på elektrisk inkoppling mellan tillverkarlandet och Sverige. Ibland måste sådana här anvisningar inte bara överättas, utan lokaliseras. Det kan hända att myrwad har helt rätt i, att det räcker med en lastfrånskiljare.

Example sentence(s):
  • Ref: "tre år på ABB"

    Reference: http://www02.abb.com/global/abbzh/abbzh251.nsf!OpenDatabase&...
    Reference: http://www02.abb.com/global/abbzh/abbzh251.nsf!OpenDatabase&...
Reino Havbrandt
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 200
Grading comment
Tusen tack för hjälpen!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mario Marcolin
5 hrs