KudoZ home » English to Swedish » Electronics / Elect Eng

power tab

Swedish translation: spänningsanslutningar


10:27 Feb 5, 2009
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Electronics / Elect Eng / kretskort
English term or phrase: power tab
Exempelmening:

a printed circuit board having a plurality of power tabs that correspond to the plurality of copper pads

På en figur ser det ut som små kontaktdon som sticker ut ur kretskortet och av övriga texten framgår det att de är lödda in i urtag i kretskortet.
A Johansson
Sweden
Swedish translation:spänningsanslutningar
Explanation:
ofta i form av lödöron eller flatstiftskontakter

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs (2009-02-05 14:36:20 GMT)
--------------------------------------------------

Jo, naturligvis är anslutningarna till för att överföra ström, men ingen ström utan spänning ;-). En bättre benämning är kanske matningsanslutningar eller i analogi med Svens förslag, strömförsörjningsanslutningar, fast det blir ju lite mer otympligt.
Selected response from:

myrwad
Sweden
Grading comment
Tack tack
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1spänningsanslutningarmyrwad
3kontaktflikar
Thomas Johansson
3strömförsörjningskontakt
Sven Petersson


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
strömförsörjningskontakt


Explanation:
:o)

Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 532
Notes to answerer
Asker: Skulle man kunna tänka sig strömanslutningsdon? Jag är lite emot att använda ordet kontakt så det kanske kan uppfattas som mer begränsande än anslutningsdon. Det är en patentansökan som översätts.


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
spänningsanslutningar


Explanation:
ofta i form av lödöron eller flatstiftskontakter

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs (2009-02-05 14:36:20 GMT)
--------------------------------------------------

Jo, naturligvis är anslutningarna till för att överföra ström, men ingen ström utan spänning ;-). En bättre benämning är kanske matningsanslutningar eller i analogi med Svens förslag, strömförsörjningsanslutningar, fast det blir ju lite mer otympligt.

myrwad
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 802
Grading comment
Tack tack
Notes to answerer
Asker: Tack så mycket för snabbt svar

Asker: Är inte anslutningarna till för att överföra ström? Om man pratar om spänningsanslutningar så kan det ju lika gärna handla om att lägga på en potential över kontakten. I övriga texten förstår man att de är konstruerade för att tåla mycket ström. Kan man använda "strömanslutningar" istället?


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mario Marcolin
2 hrs
  -> Tack Mario!

12 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
kontaktflikar


Explanation:
Ett förslag som verkar stämma med beskrivningen.

Att det handlar specifikt om kontakt för ström framgår tydligt av kontexten.

"power tab" verkar för övrigt inte vara en etablerad teknisk term utan har nog valts i sammanhanget för att ange dels donens form, dels sambandet med ström.

Alt. "anslutningsflikar" i stället.

Thomas Johansson
Peru
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 10