KudoZ home » English to Swedish » Electronics / Elect Eng

socket (in this context)

Swedish translation: bygelfält


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:socket (in this context)
Swedish translation:bygelfält
Entered by: Thomas Johansson

01:44 Feb 8, 2009
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Electronics / Elect Eng / (for jumpers on circuit board)
English term or phrase: socket (in this context)
Wiring impulse inputs
The inputs are designed with optical coupling devices. The inputs can either be operated using the internal power supply or metallically isolated using an additional external power supply. Switching between the internal/external power supply is carried out by unplugging the jumpers on the circuit board and plugging them into a different socket. The housing has to be opened carefully, and the jumpers on the pin contact strip J2 set accordingly.
Thomas Johansson
Peru
Bygelfält
Explanation:
Beror ju helt på hur "jumpers" ser ut.. i de flesta fall är det ju en liten kortslutningsbygel som flyttas mellan stift som är fastlödda på kretskortet. och då fungerar ju bygelfält bra (Brukar ju oftast finnas en märkning av något slag på kretskortet att referera till också).
men är det en mer avancerad variant så måste du berätta hur den ser ut.
Selected response from:

Michael Larsson
Sweden
Grading comment
Tack, valde detta!
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4bygelplatsmyrwad
4byglingsplint
Mårten Sandberg
4sockelReino Havbrandt
4BygelfältMichael Larsson


  

Answers


48 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Bygelfält


Explanation:
Beror ju helt på hur "jumpers" ser ut.. i de flesta fall är det ju en liten kortslutningsbygel som flyttas mellan stift som är fastlödda på kretskortet. och då fungerar ju bygelfält bra (Brukar ju oftast finnas en märkning av något slag på kretskortet att referera till också).
men är det en mer avancerad variant så måste du berätta hur den ser ut.

Example sentence(s):
  • Bygelfält för val av slutande eller. brytande reläutgångar

    Reference: http://www.slksys.com/inkopplingar/ink_io-kort.pdf
Michael Larsson
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 27
Grading comment
Tack, valde detta!
Notes to answerer
Asker: Har ingen bild, bara orden.


9 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
sockel


Explanation:
går väl bra, eller uttag, uttagsplint

Example sentence(s):
  • Väldigt enkelt att sätta in en bygel i sockeln
Reino Havbrandt
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 200

15 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
byglingsplint


Explanation:
Det som byglingen sitter på/i. En variant på tidigare svar; vi är ju inne på samma spår. Sök det på nätet.


Mårten Sandberg
Specializes in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 154

1 day4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
bygelplats


Explanation:
*pin contact strip J2* = en rad med stift eller ett fält med stift
*a different socket* = en annan plats i stiftraden eller stiftfältet
Man flyttar bygeln till en annan plats.

myrwad
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 802