KudoZ home » English to Swedish » Electronics / Elect Eng

floating (in this context)

Swedish translation: flytande


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:floating (in this context)
Swedish translation:flytande
Entered by: tauvon

10:59 Jun 28, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Electronics / Elect Eng / Home applicance
English term or phrase: floating (in this context)
Vad betyder flytande här? Det gäller en plattång (alltså en sådan man använder i håret för att tämja ostyriga lockar). Den har keramiska plattor som är "floating".
Ceramic coated, floating straightening plates
tauvon
Sweden
flytande
Explanation:
Flytande, vid konstruktion, brukar betyda att de inte sitter fastskruvade (eller liknande) vid underlaget.

Jämför med "flytande väggar" som inte har någon kontakt med huskroppen i övrigt utan står för sig själva på någon slags dämpning (används för att ljudisolera mellan 2 rum).
Selected response from:

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +2flytandeHans-Bertil Karlsson
4rörliga
Manualmakaren


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
flytande


Explanation:
Flytande, vid konstruktion, brukar betyda att de inte sitter fastskruvade (eller liknande) vid underlaget.

Jämför med "flytande väggar" som inte har någon kontakt med huskroppen i övrigt utan står för sig själva på någon slags dämpning (används för att ljudisolera mellan 2 rum).

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 174
Grading comment
Tack!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mario Marcolin
4 hrs
  -> Tack Mario

agree  Tomas Onsjö
6 hrs
  -> Tack Tomas

1 day22 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
rörliga


Explanation:
låter mindre "vattnigt" än flytande

Manualmakaren
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 31