KudoZ home » English to Swedish » Energy / Power Generation

filter yard

Swedish translation: filtergård


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:filter yard
Swedish translation:filtergård
Entered by: Bo Hellenbrandt

10:11 Apr 27, 2008
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Energy / Power Generation / omriktar-/omvandlarstation
English term or phrase: filter yard
AC-filter på en omriktare för järnvägen

Close the earthing switches of the medium voltage switchgear and use the designated frames within the filter yard to connect all relevant points to earth.
Bo Hellenbrandt
Sweden
uppställningsområde för filter
Explanation:
Ibland måste man ju konstatera, att ingen "term" finns, utan att vi översättare måste förklara skaen med en fras, i värsta fall sätta källtexten inom parentes. Men i det här fallet äe det väl ganska klart, att man aver ett en del av ett inhängnat utomhusställverk. där en del av ytan är reserverad för filter. Så, antingen var djärv och nyskapande, översätt med "filtergård" (som inte finns på Google (ännu) eller vr lite feg och förklara saken med en lämplig fras.
Selected response from:

Reino Havbrandt
Sweden
Grading comment
Filtergård blir det efter samspråk med kund.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4filterplanmyrwad
1 +2uppställningsområde för filterReino Havbrandt


  

Answers


1 day4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
filterplan


Explanation:
Ref beskriver ett par "345 kV AC filter yard" med filterbanker. Det rör sig säkert om stora (ute)ställverk med grus-, betong- eller asfaltplaner som är fyllda med utrustning. Man skriver också om "switchyard", där brytarna finns. Kan inte komma på ett bättre ord för yard än plan, gård eller fält är väl sämre alternativ.

Example sentence(s):
  • www3.dps.state.ny.us/.../e70c1ca1d196fabc852573f7005fcc0a/ $FILE/Exhibit%20E-2_FINAL_02-04-08.pdf
myrwad
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 319

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Lennart Helgesson: Kan ge association till själva ytan jfr ställverksplan
2 hrs

1 day5 hrs   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5 peer agreement (net): +2
uppställningsområde för filter


Explanation:
Ibland måste man ju konstatera, att ingen "term" finns, utan att vi översättare måste förklara skaen med en fras, i värsta fall sätta källtexten inom parentes. Men i det här fallet äe det väl ganska klart, att man aver ett en del av ett inhängnat utomhusställverk. där en del av ytan är reserverad för filter. Så, antingen var djärv och nyskapande, översätt med "filtergård" (som inte finns på Google (ännu) eller vr lite feg och förklara saken med en lämplig fras.


Reino Havbrandt
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 58
Grading comment
Filtergård blir det efter samspråk med kund.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Lennart Helgesson: Den del av ställverksområdet där filterna står
49 mins

agree  Mårten Sandberg: Fram för nybildning; någon gång gjordes det ju äv i engelskan.
6 hrs