KudoZ home » English to Swedish » Energy / Power Generation

Remote community

Swedish translation: glesbygd/glesbygdsort


15:50 Feb 19, 2009
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Energy / Power Generation / energiordlista
English term or phrase: Remote community
Avsides liggande samhälle##
landsortsort, fjärrort, norrlandsby?
Reino Havbrandt
Sweden
Swedish translation:glesbygd/glesbygdsort
Explanation:
Ligger inte glesbygdsort närmast till hands för svenska förhållanden? Enlight Wikipedia:

Glesbygd är i svensk befolkningsstatistik benämning på den del av Sveriges yta som inte är tätorter. I andra sammanhang avser man med begreppet glest befolkade delar av landet i vilka även mindre tätorter ingår. Glesbygdsverket är den statliga myndighet som jobbar med glesbygdsfrågor. De har en definition som säger att områden som har mer än 45 minuters bilresa till en tätort med över 3000 invånare skall definieras som glesbygd[1] vilket gör att endast mindre delar av Småland, Öland och Gotland, västra Svealand, bitar av Roslagen och Bergslagen och större delen av Norrlands inland faller inom denna definition. Dock tillkommer även öar utan fast landförbindelse, t.ex. Koster och Ven. I verkligheten definieras oftast glesbygd något mer godtyckligt vilket kan innebära att allt som inte utgörs av tätort alternativt tätbefolkad landsbygd är glesbygd till att mindre samhällen och städer som har en demografisk och ekonomisk tillbakagång inkluderas i begreppet.


--------------------------------------------------
Note added at 40 mins (2009-02-19 16:31:33 GMT)
--------------------------------------------------

Det ska stå enligt...
Selected response from:

Kristina Thorne
France
Grading comment
tack
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4avlägset samhälle
Sven Petersson
4glesbygd/glesbygdsortKristina Thorne


  

Answers


40 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
remote community
glesbygd/glesbygdsort


Explanation:
Ligger inte glesbygdsort närmast till hands för svenska förhållanden? Enlight Wikipedia:

Glesbygd är i svensk befolkningsstatistik benämning på den del av Sveriges yta som inte är tätorter. I andra sammanhang avser man med begreppet glest befolkade delar av landet i vilka även mindre tätorter ingår. Glesbygdsverket är den statliga myndighet som jobbar med glesbygdsfrågor. De har en definition som säger att områden som har mer än 45 minuters bilresa till en tätort med över 3000 invånare skall definieras som glesbygd[1] vilket gör att endast mindre delar av Småland, Öland och Gotland, västra Svealand, bitar av Roslagen och Bergslagen och större delen av Norrlands inland faller inom denna definition. Dock tillkommer även öar utan fast landförbindelse, t.ex. Koster och Ven. I verkligheten definieras oftast glesbygd något mer godtyckligt vilket kan innebära att allt som inte utgörs av tätort alternativt tätbefolkad landsbygd är glesbygd till att mindre samhällen och städer som har en demografisk och ekonomisk tillbakagång inkluderas i begreppet.


--------------------------------------------------
Note added at 40 mins (2009-02-19 16:31:33 GMT)
--------------------------------------------------

Det ska stå enligt...


    Reference: http://sv.wikipedia.org/wiki/Glesbygd
Kristina Thorne
France
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 4
Grading comment
tack

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Sven Petersson: The source term is not directly related to population density!
1 hr
  -> True, but it does relate to accessibility and general infrastructure. I think you have to transpose this, not just translate it.

agree  Anna Herbst: Glesbygd är en utmärkt översättning!
10 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
remote community
avlägset samhälle


Explanation:
http://biz.yahoo.com/iw/080527/0400726.html
http://www.nationmaster.com/encyclopedia/Ramea,-Newfoundland...

:o)

Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 118