KudoZ home » English to Swedish » Engineering: Industrial

cutter

Swedish translation: skärverktyg, skärande verktyg


14:18 May 23, 2005
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Engineering: Industrial
English term or phrase: cutter
"This machining centre is a numerically controlled machine tool designed to shape cold metal by the application of rotating cutting tools capable of performing two or more machining processes (e.g. boring, drilling, milling, thread tapping) at one set-up of a workpiece and incorporating
automatic facilities to:

Select and change tools from a magazine
Change the position of the workpiece relative to the spindle mounted ***cutter***
Select and apply spindle speeds and axis feeds
Control ancillary services (e.g. coolant flow)"
Bör detta kallas fräs? eller är kanske skärverktyg bättre, vore oändligt tacksam om någon kan ge några bra webbsidor som referens...
Erika Lundgren
Swedish translation:skärverktyg, skärande verktyg
Explanation:
Jag tror att det här är mer allmänt och innefattar bl.a. fräsning, men även borrning och gängning mm.

Åtminstone på följande sidor gör man skillnad på fräsning, borrning och gängning och sammanfattar detta under skärande bearbetning.
Selected response from:

Gorel Bylund
Sweden
Grading comment
Tack för hjälpen och bra referenser.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +3skärverktyg, skärande verktyg
Gorel Bylund
4fräsverktyg
Lena Samuelsson


  

Answers


11 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
fräsverktyg


Explanation:
Åtminstone enligt Gefanucs nomenklatur (som jag översatt för under några år)

Lena Samuelsson
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 61

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +3
skärverktyg, skärande verktyg


Explanation:
Jag tror att det här är mer allmänt och innefattar bl.a. fräsning, men även borrning och gängning mm.

Åtminstone på följande sidor gör man skillnad på fräsning, borrning och gängning och sammanfattar detta under skärande bearbetning.


    Reference: http://www.lindholm-stribo.se/index.html?/verktyg/verktyg-st...
    Reference: http://www.industriservice-ovik.se/sortiment.htm
Gorel Bylund
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 35
Grading comment
Tack för hjälpen och bra referenser.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Reino Havbrandt: Skärverktyg är bra!
36 mins
  -> Tack, Reino!

agree  Mårten Sandberg: jag tycker det framgår av förtexten oxo, att det är ett samlingsord
2 hrs
  -> Tack, Mårten!

agree  Kjelle: "skärare"
4 hrs
  -> Tack, Kjell-Erik!