KudoZ home » English to Swedish » Engineering: Industrial

torque arm boss

Swedish translation: momentarmsklack


10:13 Oct 26, 2006
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Engineering: Industrial / conveyors
English term or phrase: torque arm boss
part of a drawing for a drive unit
Anders Östberg
Sweden
Swedish translation:momentarmsklack
Explanation:
kan det ju också vara. Den vanligaste betydelsen av boss är vel "liten utskjutande del" men myrwad kan ha alldeles rätt. Du måste nog få fram en bild eller beskrivning för att avgöra vad det är.

--------------------------------------------------
Note added at 2 días1 hora (2006-10-28 11:55:21 GMT)
--------------------------------------------------

Bildkommentarer:
3. torque arm mount boss /3. Torque arm boss
Det är ett mothåll för motorn. För att motorn inte ska snurra med, så finns en momentarm (5). = momentarmsfäste
5. fixed roller boss
Här kan det vara en lagring, men faktiskt också ett runt fäste =
rullfäste, den fasta rullens fäste. (5) är en stillståendde del, som dras fast med skruven (3), fästet har ett hål för axeln (6).

--------------------------------------------------
Note added at 2 días1 hora (2006-10-28 12:00:39 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

5. fixed roller boss
Antagligen finns det 4 st skruv (3) eftersom "bossen" har fyra hål, plus 1 i mitten för axeln.
Selected response from:

Reino Havbrandt
Sweden
Grading comment
Tack så mycket för hjälpen uppskatar det verkligen.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
1 +1momentarmsklackReino Havbrandt
2momentarmslagringmyrwad


  

Answers


11 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
momentarmslagring


Explanation:
Ordet "boss" är nytt för mig, men Industriteknisk Ordbok anger bl a "lagringspunkt för hävarm, lagringstapp". Kan det vara till någon hjälp?

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2006-10-26 12:26:31 GMT)
--------------------------------------------------

Ja, nav är mycket tänkbart, övriga alternativ i Industriteknisk Ordbok: Centrumdelen på propeller, klack, knapp, knast, knopp, vårta. Googlar man på boss, får man en massa träffar som beskriver någon form av nav eller lagringspunkt.

myrwad
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 282
Notes to answerer
Asker: min tekniska orlista säger att boss är nav, vad tror du om momentarmsnav? boss dyker upp på fler ställen som t.ex. roller boss

Asker: Jag har lagt upp lite bilder om det kan hjälpa för att hitta en lösning http://aostberg.googlepages.com/bilder


6 hrs   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5 peer agreement (net): +1
momentarmsklack


Explanation:
kan det ju också vara. Den vanligaste betydelsen av boss är vel "liten utskjutande del" men myrwad kan ha alldeles rätt. Du måste nog få fram en bild eller beskrivning för att avgöra vad det är.

--------------------------------------------------
Note added at 2 días1 hora (2006-10-28 11:55:21 GMT)
--------------------------------------------------

Bildkommentarer:
3. torque arm mount boss /3. Torque arm boss
Det är ett mothåll för motorn. För att motorn inte ska snurra med, så finns en momentarm (5). = momentarmsfäste
5. fixed roller boss
Här kan det vara en lagring, men faktiskt också ett runt fäste =
rullfäste, den fasta rullens fäste. (5) är en stillståendde del, som dras fast med skruven (3), fästet har ett hål för axeln (6).

--------------------------------------------------
Note added at 2 días1 hora (2006-10-28 12:00:39 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

5. fixed roller boss
Antagligen finns det 4 st skruv (3) eftersom "bossen" har fyra hål, plus 1 i mitten för axeln.

Reino Havbrandt
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 164
Grading comment
Tack så mycket för hjälpen uppskatar det verkligen.
Notes to answerer
Asker: i det här fallet kan nog klack vara rätt (på bilden ser det ut som en utskjutande pigg att hänga momentarmen på). Tyvärr så finns det fler tillfällen där boss dyker upp, bl.a. som en yttre del av en rulle. Antar att det är ganska fritt att tilka som man vill.

Asker: Jag har lagt upp tre olika bilder på olika användingar av boss se: http://aostberg.googlepages.com/bilder


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxbofasching
13 hrs