KudoZ home » English to Swedish » Engineering: Industrial

induction line

Swedish translation: inmatningslinje


08:15 Oct 27, 2006
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Engineering: Industrial / conveyors
English term or phrase: induction line
Den första delen av ett transportbands-system, kan inte hitta nåt som verkar stämma på svenska.

There are 3 induction lines connected with infeed conveyor systems, each system is identical with the exception that 1 feed line has a no-read merge associated with it.

Det finns också inductions som jag antar är samma sak.

The capacity for the feed conveyors is 2000 items/hour.
This capacity is based on the fulfilment of the following conditions during testing:
• Sufficient items must be supplied to the conveyors.
• The inductions must be empty and available.
Anders Östberg
Sweden
Swedish translation:inmatningslinje
Explanation:
Den vanligaste översättningen av induction är induktion, men kan nog inte tänka mig att det rör sig om transport via elektrisk induktion. Induction kan dock även betyda införande, inmatning av i stort sett vad som helst. Så det är väl så, att transportören här matas med tre separata inmatningslinjer.

--------------------------------------------------
Note added at 6 horas (2006-10-27 14:46:12 GMT)
--------------------------------------------------

en inmatningslinje kan ju mycket väl betså av/innehålla en inmatningstransportör
Selected response from:

Reino Havbrandt
Sweden
Grading comment
Tackar
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4inmatningslinjeReino Havbrandt
3intag, intagslinjermyrwad


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
intag, intagslinjer


Explanation:
Intag används ofta i form av timmerintag och varuintag. Industriteknisk Ordbok anger även "insugning" som betydelse för "induction", t ex induction manifold resp induction pipe för insugningsrör. Vill man använda inmatning som översättning för infeed, är ju intag ett bra alternativ för induction.

myrwad
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 282

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Reino Havbrandt: Ja, fast intag för väl mera tankarna till luft eller vatten
4 hrs

59 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
inmatningslinje


Explanation:
Den vanligaste översättningen av induction är induktion, men kan nog inte tänka mig att det rör sig om transport via elektrisk induktion. Induction kan dock även betyda införande, inmatning av i stort sett vad som helst. Så det är väl så, att transportören här matas med tre separata inmatningslinjer.

--------------------------------------------------
Note added at 6 horas (2006-10-27 14:46:12 GMT)
--------------------------------------------------

en inmatningslinje kan ju mycket väl betså av/innehålla en inmatningstransportör


    Reference: http://www.lindco.no/pdf/sv_2005_hello.pdf
Reino Havbrandt
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 164
Grading comment
Tackar
Notes to answerer
Asker: Tack för hjälpen, håller med om att det känns rimligt men vad är då infeed conveyor systems som de är kopplade till? Ganska säker på att de också måste heta nåt med inmatning, fast de kanske inte innebär att det ena kan heta inmatningslinje och det andra kan heta inmatningstransportör.