KudoZ home » English to Swedish » Engineering: Industrial

harmonic sinus shaped power supply

Swedish translation: rent sinusformad nätspänning


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:harmonic sinus shaped power supply
Swedish translation:rent sinusformad nätspänning
Entered by: Mats Wiman

07:48 Mar 12, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Engineering: Industrial / pumps
English term or phrase: harmonic sinus shaped power supply
Fortfarande samma pumpmanual. Nu gäller det strömförsörjningen, där det sägs att "Motors powered by a frequency converter get hotter than motors connected to a harmonic sinus shaped power supply". Kan man säga "harmonisk sinusformad strömförsörjning"?
Henrik Celander
rent sinusformad nätspänning
Explanation:
En frekvensomriktare (frequency converter) ger utöver grundtonen (den "nyttiga", dvs. den som driver motorn) i från sig en mängd övertoner (med 5, 7, 11 etc. gånger grundtonens frekvens) som inte bidrar till driften utan bara ger uppvärmning.

--------------------------------------------------
Note added at 23 mins (2004-03-12 08:11:56 GMT)
--------------------------------------------------

Mera korrekt än \"rent sinusformad nätspänning\" är \"rent sinusformad växelspänning\"


--------------------------------------------------
Note added at 24 mins (2004-03-12 08:12:11 GMT)
--------------------------------------------------

Mera korrekt än \"rent sinusformad nätspänning\" är \"rent sinusformad växelspänning\"
Selected response from:

Bo Soderholm
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1rent sinusformad nätspänningBo Soderholm
5sinusformad kraftkälla
Mats Wiman


  

Answers


22 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
rent sinusformad nätspänning


Explanation:
En frekvensomriktare (frequency converter) ger utöver grundtonen (den "nyttiga", dvs. den som driver motorn) i från sig en mängd övertoner (med 5, 7, 11 etc. gånger grundtonens frekvens) som inte bidrar till driften utan bara ger uppvärmning.

--------------------------------------------------
Note added at 23 mins (2004-03-12 08:11:56 GMT)
--------------------------------------------------

Mera korrekt än \"rent sinusformad nätspänning\" är \"rent sinusformad växelspänning\"


--------------------------------------------------
Note added at 24 mins (2004-03-12 08:12:11 GMT)
--------------------------------------------------

Mera korrekt än \"rent sinusformad nätspänning\" är \"rent sinusformad växelspänning\"



    Egen erf.
Bo Soderholm
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  myrwad: rent sinusformad växelspänning
9 hrs
  -> Tack!

24 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
sinusformad kraftkälla


Explanation:
i motsats till fyrkantskurva.
Beskrivning av växelströmskurvan som skapas av en inverter.

Mats Wiman
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 32