KudoZ home » English to Swedish » Engineering: Industrial

third angle projection

Swedish translation: Tredje kvadrantens projektionsmetod


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:third angle projection
Swedish translation:Tredje kvadrantens projektionsmetod
Entered by: Lisa Dahlander

18:07 Dec 7, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Engineering: Industrial
English term or phrase: third angle projection
Detta står på en ritning av en maskin.
Tack för hjälpen!
Lisa Dahlander
Mexico
Tredje kvadrantens projektionsmetod
Explanation:
Third angle projection was formerly known as 'Amerikansk projektion' however the more suitable name 'tredje kvadarantens projektionsmetod' I believe is preferred, as it is a descriptive translation of the drawing method.
Europeisk projektion is what we call 'first angle projektion' or 'första kvadarantens projektionsmetod'.
The two should not be mixed up as the first angle projektion is the mirror turned view from the third angle.
Kjell-Erik you are wrong but still right one can argue, as both first angle- and third angle projection is a drawing of all three dimensions x,y and z, however the result is a 2d drawing of an object viewed from 3 different directions.
Selected response from:

Prisma
Grading comment
Tack för hjälpen, Prisma!
Tack till Lena också - jag skulle tro att bägge uttrycken fortfarande används(?)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4Tredje kvadrantens projektionsmetodPrisma
2 +2amerikansk projektion
Lena Samuelsson
4 -2tredimensionell projektionKjelle


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -2
tredimensionell projektion


Explanation:
...verkar passa det aktuella sammanhanget

Kjelle
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 13

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Prisma: Third angel projection is a 2-dimensional drawing
10 hrs

disagree  Reino Havbrandt: Nej, det är det definitivt inte.
11 hrs

3 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +2
amerikansk projektion


Explanation:
MASKINRITNING
I Langenscheidts Fachwörterbuch Technik Englisch-Deutsch hittade jag följande:
"Third angle projectin method" = Projektionsmethode
"Third angle system" = amerikanische Projektion.
Därefter slog jag på amerikansk projektion och fann följande på Google:

"MASKINRITNING
SYFTE OCH MÅLSÄTTNING
Utbildningen syftar till att ge kunskap om:
Grunderna för hur maskinritningar, med europeisk och amerikansk projektion, är uppgjorda, (...)"

Detta är kanske lite långsökt, men tydligen finns det något som heter amerikansk projektion, åtminstone inom flygplansindustrin



    Reference: http://www.lfs.lfv.se/BASIS/lfvb1/irisext/gallandedok/ddw?w=...
Lena Samuelsson
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 61

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  EKM: Ericssons lexikon har "third angle projection" = amerikansk vyplacering.
8 hrs
  -> Tack Mårten!

agree  Reino Havbrandt: Det gäller placeringen av vyer på masknritningar. Den variant vi använder i Sverige kallas europeisk vyplacering, och "motsatsen" är den amerikanska. (Ref: 10 år som konstruktör)
9 hrs
  -> Tack för informationen Reino!

neutral  Kjelle: förslaget var direkt ur minnet, inte från nätet. med 0 år som konstruktör litar jag stenhårt på grabbarna!
11 hrs

15 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Tredje kvadrantens projektionsmetod


Explanation:
Third angle projection was formerly known as 'Amerikansk projektion' however the more suitable name 'tredje kvadarantens projektionsmetod' I believe is preferred, as it is a descriptive translation of the drawing method.
Europeisk projektion is what we call 'first angle projektion' or 'första kvadarantens projektionsmetod'.
The two should not be mixed up as the first angle projektion is the mirror turned view from the third angle.
Kjell-Erik you are wrong but still right one can argue, as both first angle- and third angle projection is a drawing of all three dimensions x,y and z, however the result is a 2d drawing of an object viewed from 3 different directions.



    Reference: http://supplier.saab.com/std/docs/380.pdf
Prisma
PRO pts in category: 12
Grading comment
Tack för hjälpen, Prisma!
Tack till Lena också - jag skulle tro att bägge uttrycken fortfarande används(?)