KudoZ home » English to Swedish » Engineering (general)

thermocouple

Swedish translation: termoelement


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:thermocouple
Swedish translation:termoelement
Entered by: Jenny Hakanson

18:42 Oct 29, 2006
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Engineering (general) / Contact cooker
English term or phrase: thermocouple
I meningen:
Trouble Shooter,
Platen temperature not stable - The thermocouple is loose.
Har hittat ordet 'effektmätare'. Är det det bästa ordet?
Jenny Hakanson
termoelement
Explanation:
Visst använder man bimetallkontakter för temperaturstyrning, men kallar man dem för thermocouple, är man definivt ute och cyklar. Thermocouple är ju termoelement, dvs två olika metaller som lötts ihop och som ger en utspänning vid upphettning. När man använder en bimetallkontakt, utnyttjar man den rörelse som uppstår när två olika metaller utvidgas pga förhöjd temeperatur.

--------------------------------------------------
Note added at 16 hrs (2006-10-30 11:21:10 GMT)
--------------------------------------------------

Apropå termopar: Jag tror att begreppet "termopar" har uppstått som en följd av att man vill se termoelementet som den kompletta enheten med skyddsrör, anslutningsplint etc och termoparet som trådarna som utgör den aktiva delen av termoelementet. Dock fick vi lära oss i yrkesskolan, redan på 60-talet (alltså under förra årtusendet!), att termoelementet var de hoplödda trådarna.

--------------------------------------------------
Note added at 17 hrs (2006-10-30 12:00:30 GMT)
--------------------------------------------------

Efter Jennys senaste tillägg: Oavsett om man vill klyva hår över termopar eller inte (jag har inte så mycket hår kvar), så kan vi kanske enas om att översättningen "Termoparet är löst" inte är så lysande i detta fall. Orsaken till en instabil temperatur i apparaten är att temperaturmätningen inte fungerar korrekt. Det troliga är väl i så fall att termoelementet (den kompletta enheten) har lossnat, eller i vilket fall är ett fel som kan åtgärdas av användaren. Sitter trådarna i termoelementet löst, krävs det mer kvalificerad hjälp.
Selected response from:

myrwad
Sweden
Grading comment
Jag hoppas poängen går till rätt person. Inte så van vid systemet än. Tack för all hjälp!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5termopar ELLER termoelement
Sven Petersson
5 -1bimetallkontakt
Lars Jelking
3termoelementmyrwad


Discussion entries: 1





  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -1
bimetallkontakt


Explanation:
Most temperature controllers in kitchen appliances are of this type.

Lars Jelking
Israel
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 70

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Sven Petersson: Helt galet!
13 hrs

15 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
termopar ELLER termoelement


Explanation:
More context needed to determine which one!

--------------------------------------------------
Note added at 16 hrs (2006-10-30 11:20:54 GMT)
--------------------------------------------------

Reino would have been well advised to read my reference before he wrote his 'disagree'!


    Reference: http://www.inor.se/pdf/termoelement/TAS22.pdf
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 461

14 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
termoelement


Explanation:
Visst använder man bimetallkontakter för temperaturstyrning, men kallar man dem för thermocouple, är man definivt ute och cyklar. Thermocouple är ju termoelement, dvs två olika metaller som lötts ihop och som ger en utspänning vid upphettning. När man använder en bimetallkontakt, utnyttjar man den rörelse som uppstår när två olika metaller utvidgas pga förhöjd temeperatur.

--------------------------------------------------
Note added at 16 hrs (2006-10-30 11:21:10 GMT)
--------------------------------------------------

Apropå termopar: Jag tror att begreppet "termopar" har uppstått som en följd av att man vill se termoelementet som den kompletta enheten med skyddsrör, anslutningsplint etc och termoparet som trådarna som utgör den aktiva delen av termoelementet. Dock fick vi lära oss i yrkesskolan, redan på 60-talet (alltså under förra årtusendet!), att termoelementet var de hoplödda trådarna.

--------------------------------------------------
Note added at 17 hrs (2006-10-30 12:00:30 GMT)
--------------------------------------------------

Efter Jennys senaste tillägg: Oavsett om man vill klyva hår över termopar eller inte (jag har inte så mycket hår kvar), så kan vi kanske enas om att översättningen "Termoparet är löst" inte är så lysande i detta fall. Orsaken till en instabil temperatur i apparaten är att temperaturmätningen inte fungerar korrekt. Det troliga är väl i så fall att termoelementet (den kompletta enheten) har lossnat, eller i vilket fall är ett fel som kan åtgärdas av användaren. Sitter trådarna i termoelementet löst, krävs det mer kvalificerad hjälp.

myrwad
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 399
Grading comment
Jag hoppas poängen går till rätt person. Inte så van vid systemet än. Tack för all hjälp!