KudoZ home » English to Swedish » Engineering (general)

Gauge

Swedish translation: övertryck


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Gauge
Swedish translation:övertryck
Entered by: Camilla Eckard

16:44 Nov 8, 2007
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Engineering (general) / Bruksanvisning för vattenvärmepump
English term or phrase: Gauge
Hej!

Jag jobbar med en bruksanvisning för en vattenvärmepump och jag skulle behöva hjälp med översättningen av "gauge". Så här ser meningen ut på engelska:

Use the water pressure in more than 0 MPa gauge and less than 0.3MPa gauge.

Hälsningar
Camilla
Camilla Eckard
övertryck
Explanation:
:o)
Selected response from:

Sven Petersson
Sweden
Grading comment
Hej!

Tack för svar och bra referens Sven!

Ett stort tack till er andra också för svar och kommentarer.

/Camilla


4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1övertryck
Sven Petersson
4 +1övertryckasptech
4relativt (tryck)
Lars Jelking
4storlekEva-Marie Adams
3 +1mätartryckKjelle
3avläst (tryck)Reino Havbrandt


  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
gauge
storlek


Explanation:
I would say.

Eva-Marie Adams
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4

9 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
gauge
mätartryck


Explanation:
enheterna uttrycker ju tryck (tryckintervall), så ska man få in gauge så...

Kjelle
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 50

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mårten Sandberg: Det är en halvdan källmening
3 hrs
  -> Tack (håller med dig...)

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
gauge
relativt (tryck)


Explanation:
Gauge i det sammanhanget betecknar att trycket mäts relativt omgivningen till skillnad från absolut tryck som är refererat till absolut vacuum.
För att standardisera skalan används 1013 mbar som referensvärde.

Lars Jelking
Israel
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 70

3 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
gauge
övertryck


Explanation:
:o)


    Reference: http://www.ts.mah.se/utbild/Fy7950/Fy1b2002/F06/fluider.ppt
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 461
Grading comment
Hej!

Tack för svar och bra referens Sven!

Ett stort tack till er andra också för svar och kommentarer.

/Camilla


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Bertil Andreazon
13 hrs
  -> Tackar ödmjukast!

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
gauge
övertryck


Explanation:
gauge pressure = absolut tryck minus atmosfärtryck
negativt värde på "gauge pressure" = undertryck

asptech
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 93

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mario Marcolin
34 mins

3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
gauge
avläst (tryck)


Explanation:
Ibland är det också nödvändigt och rimligt att ange, att det rör sig om övertryck, alltså atmosfärstrycket + differenstrycket. Det absoluta trycket 2 bar är alltså ca 1 bar övertryck, beroende på hur barometern står för tillfället. Enheten barg, bar(g) står för bar gauge, alltså avläst tryck på mätinstrumentet, vilket väl i de flesta fall sammanfaller med bar(ö).


    Reference: http://www.havbrandt.se/anteckningar.htm#_Toc177135161
Reino Havbrandt
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 226