KudoZ home » English to Swedish » Engineering (general)

self clinching nut, stud

Swedish translation: pressmutter, pinne


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:self clinching nut, stud
Swedish translation:pressmutter, pinne
Entered by: Sven Petersson

19:23 Apr 8, 2008
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Engineering (general) / Fastener range guide
English term or phrase: self clinching nut, stud
Det är en katalog över muttrar, skruvar och bultar. Är osäker vad 'self clinching' betyder, på bilden ser det ut som en pressmutter.

Tacksam för hjälp:-)
Katarina Andersson
pressmutter, pinne
Explanation:
:o)
Selected response from:

Sven Petersson
Sweden
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1pressmutter, pinne
Sven Petersson
2nitmutter, nitad pinneReino Havbrandt
3 -1självlåsande mutter, pinnbult
Karin Hellbom


Discussion entries: 1





  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
pressmutter, pinne


Explanation:
:o)


    Reference: http://www.tff.se/Upload/Pdf/Normer/TFFN%20101_02.pdf
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 461

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxLilian S-K: jadå Sven!
3 hrs
  -> Tack så mycket!

11 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
självlåsande mutter, pinnbult


Explanation:
self-clinching = självlåsning

Karin Hellbom
Italy
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Reino Havbrandt: fel sammanhang
2 hrs

14 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
nitmutter, nitad pinne


Explanation:
Detta verkar vara en variant på pressmutter egentligen. Min gissning är att monteringen förs enligt ref 1, alltså att nitningen (den plastiska deformationen) inte sker i fästlementent utan i den omgivande plåten. Svårt att hitta en särskiljande term för detta, eftersom en vanlig nitmutter kan ha en fläns som deformeras. (En tredje kategori är ju blindnitmuttrar som ofta kallas enbart nitmuttrar, vilket är ytterligare en risk för sammanblandning)

--------------------------------------------------
Note added at 14 hrs (2008-04-09 09:30:15 GMT)
--------------------------------------------------

Skillnaden mellan self-clinching och broaching framgår av denna ref: http://www.npfasteners.com/

--------------------------------------------------
Note added at 14 hrs (2008-04-09 09:55:16 GMT)
--------------------------------------------------

Det går att kalla även detta element för pressmutter, men problemet är väl att skilja mellan broaching och self-clinching. Ifall det inte behövs, så är pressmutter bra.

--------------------------------------------------
Note added at 14 hrs (2008-04-09 09:58:07 GMT)
--------------------------------------------------

en lösning:
pressmutter för spröda material (broaching)
pressmutter för elastiska material (clinching)

--------------------------------------------------
Note added at 18 hrs (2008-04-09 13:43:40 GMT)
--------------------------------------------------

pressmutter för spröda material (broaching)
pressmutter för deformerbara/plastiska material (clinching)
är nog korrektare


    Reference: http://www.npfasteners.com/ns-installation.shtml
    Reference: http://www.c-edgren.se/vara03.htm
Reino Havbrandt
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 226