ProZ.com global directory of translation services
 The translation workplace
Ideas
KudoZ home » English to Swedish » Engineering (general)

short-to-ground-proof

Swedish translation: jordfelssäker

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:short-to-ground-proof
Swedish translation:jordfelssäker

13:13 Oct 19, 2012
    The asker opted for community grading. The question was closed on 2012-10-22 17:54:07 based on peer agreement (or, if there were too few peer comments, asker preference.)


English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Engineering (general) / strömkablar, elinstallationer etc
English term or phrase: short-to-ground-proof
short-to-ground-proof installation - vad kan detta tänkas heta på svenska?
Förstår att det har något med kortslutning och jordad kontakt, men finns det ett fast uttryck för det? Tacksam för hjälp :)
//Catharina
Catharina Matthison-Hansen
Denmark
jordfelssäker
Explanation:
Se ref.

--------------------------------------------------
Note added at 43 mins (2012-10-19 13:56:33 GMT)
--------------------------------------------------

194.237.215.11/webfiles/manual/gl2000/GL2000_8200vector-0,25-2,2kW_SE.pdf: Sök på jordfelssäker

--------------------------------------------------
Note added at 46 mins (2012-10-19 14:00:17 GMT)
--------------------------------------------------

Jordfelssäker installation innebär inte att man ska "använda jordade kontakter", utan installationen ska vara sådan att några farliga spänningar eller strömmar inte kan uppkomma vid ett jordfel, t.ex. genom att man använder jordfelsbrytare.

--------------------------------------------------
Note added at 15 hrs (2012-10-20 04:27:44 GMT)
--------------------------------------------------

När jag svarat så självsäkert på Kristians förslag kom jag på att det finns "kortslutningssäker förläggning", men det handlar då om speciella installationer med enledare som förläggs på så stort avstånd från varandra att kontakt mellan kablarna är utesluten.
Jag hävdar dock fortfarande att det handlar om "jordfelssäker installation" om det är frågan om "normal installation" (och "short-to-ground" betyder faktiskt kortslutning till jord, alltså jordfel).
Selected response from:

myrwad
Sweden
Grading comment
tackar!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1jordfelssäkermyrwad
3 -2kortslutningssäkerKristian Andersson


  

Answers


12 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -2
kortslutningssäker


Explanation:
short to ground = kortslutning mot jord

http://www.havbrandt.se/RHtermgloss.pdf

--------------------------------------------------
Note added at 21 mins (2012-10-19 13:34:27 GMT)
--------------------------------------------------

Sedan hade jag valt förläggning istället för installation dvs. kortslutningssäker förläggning om det gäller kablar!

http://www.elsakerhetsverket.se/Global/Föreskrifter/Äldre fö...

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2012-10-19 14:18:12 GMT)
--------------------------------------------------

"VARNING! Den oavsäkrade kablaget mellan batteri och battericentral måste vara
kortslutningssäkert förlagt utefter hela vägen. Det betyder dubbelisolerad kabel för vardera polen
och placerad avskiljt från andra kablar och brännbara ämnen. Dubbelisolering innebär två
oberoende isolationslager och kan åstadkommas på olika sätt, t ex enligt något av följande
exempel:
 Använd jordkabel, som typ FKKJ. Isolera (d v s använd inte) jordmanteln och
parallellkoppla alla ledare.
 Använd isolerad enkelledare, som typ RK, och placera den i isolerande plastslang.
 Använd färdig dubbelisolerad kabel, som typ RKK eller vissa typer av svetskabel."

http://www.kraftpowercon.com/sites/default/files/9-1617c PC0...

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs (2012-10-19 17:22:49 GMT)
--------------------------------------------------

Kan tillägga att jag har sålt transformatorstationer till ett stort finskt energibolag :) i Sverige som krävde att inkommande kablar till trafofacket var tvungna att vara kortslutningssäkrade. Har även konsulterat en elektriker som bekräftar att man vid kortslutningssäker kabeldragning ofta lägger kablarna parallellt med ett visst avstånd emellan för att undvika överslag. Anledningen till mitt förslag var att det handlar om kablar. Myrwads förslag kan säkert vara rätt om det gäller en helt vanlig nyinstallation i t.ex. en villa. Dock är det helt felaktigt att påstå att det inte finns något som heter "kortslutningssäkra förläggningar"!

Kristian Andersson
Specializes in field
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 24

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  myrwad: kortslutning = överledning mellan fasledare, jordfel = överledning mellan fas och jord, dessutom finns det inga "kortslutningssäkra förläggningar"...
28 mins
  -> Min tanke var att man förlägger kablarna på ett kortslutningssäkert sätt. T.ex. genom att isolering enl. ovan eller genom att t.ex. använda träklossar som man gör i en transformatorstation!

disagree  Sven Petersson: As myrwad. - Addendum: "Banan" yields 22 million Google hits; do you take that as a proof of that the translation should be "banan"?
41 mins
  -> Kortslutningssäker ger 53000 träffar på Google mot 210 för jordfelssäker, vilket Google själv minskar till 28 pga. snarlika träffar!

6 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
jordfelssäker


Explanation:
Se ref.

--------------------------------------------------
Note added at 43 mins (2012-10-19 13:56:33 GMT)
--------------------------------------------------

194.237.215.11/webfiles/manual/gl2000/GL2000_8200vector-0,25-2,2kW_SE.pdf: Sök på jordfelssäker

--------------------------------------------------
Note added at 46 mins (2012-10-19 14:00:17 GMT)
--------------------------------------------------

Jordfelssäker installation innebär inte att man ska "använda jordade kontakter", utan installationen ska vara sådan att några farliga spänningar eller strömmar inte kan uppkomma vid ett jordfel, t.ex. genom att man använder jordfelsbrytare.

--------------------------------------------------
Note added at 15 hrs (2012-10-20 04:27:44 GMT)
--------------------------------------------------

När jag svarat så självsäkert på Kristians förslag kom jag på att det finns "kortslutningssäker förläggning", men det handlar då om speciella installationer med enledare som förläggs på så stort avstånd från varandra att kontakt mellan kablarna är utesluten.
Jag hävdar dock fortfarande att det handlar om "jordfelssäker installation" om det är frågan om "normal installation" (och "short-to-ground" betyder faktiskt kortslutning till jord, alltså jordfel).


    Reference: http://www4.elektroskandia.se/KatalogKategori.aspx?rid=56383
myrwad
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 328
Grading comment
tackar!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Sven Petersson
46 mins
  -> Tack Sven!

neutral  Kristian Andersson: Här är manualen på engelska. Sök på earth fault, http://kurser.iha.dk/eit/eit-lab/Bike_autopilot_website/Data...
4 hrs