KudoZ home » English to Swedish » Engineering (general)

telethon

Swedish translation: telefoninsamling


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:telethon
Swedish translation:telefoninsamling
Entered by: Lisa Lloyd

19:00 Mar 25, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Engineering (general)
English term or phrase: telethon
Television

The campaign ran on air over 12 months and culminated in a 3 and a half hour telethon on the final night...
PMPtranslations
telefoninsamling
Explanation:
Aftonbladet nyheter: Världens barn vinnare efter tv-galan - samt ...
... ännu fler pengar. Årets andra stora tv-gala sänds 17 november från
Stockholm, då det blir en ny telefoninsamling. Dagen därpå ...
www.aftonbladet.se/nyheter/0001/02/barn11.html - 41k
Selected response from:

Lisa Lloyd
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5telefoninsamling
Lisa Lloyd
4TV-gala§
HosseinA
4kommentar nedan...hookmv


  

Answers


10 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
kommentar nedan...


Explanation:
telethon = telephone marathon - dvs ett program för insamling av pengar vanligtvis för välgörande ändamål med telefonledningar öppna under en längre (viss) tid.
Telefonmaraton låter inte särskilt bra, men kanske kan du komma vidare med hjälp av förklaringen. Kanske "välgörenhetsgala dit man kan ringa in bidrag" eller liknande.

"Landsdelskändisarna Claes Malmberg, Thore Skogman och Carina Lidbom uppmanar tittarna att ringa in bidrag."
http://www.aftonbladet.se/noje/9810/23/tider.html

hookmv
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Swedish

11 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
TV-gala§


Explanation:
För insmaling av pengar

HosseinA
Specializes in field
Native speaker of: Native in Farsi (Persian)Farsi (Persian)

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Lisa Lloyd: tv-galor kan anordnas även av andra skäl
7 mins

18 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
telefoninsamling


Explanation:
Aftonbladet nyheter: Världens barn vinnare efter tv-galan - samt ...
... ännu fler pengar. Årets andra stora tv-gala sänds 17 november från
Stockholm, då det blir en ny telefoninsamling. Dagen därpå ...
www.aftonbladet.se/nyheter/0001/02/barn11.html - 41k

Lisa Lloyd
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 12