KudoZ home » English to Swedish » Finance (general)

buy-side analysis

Swedish translation: efterfrågeanalys


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:buy-side analysis
Swedish translation:efterfrågeanalys
Entered by: Elisabeth Lundberg-Karlsson

11:43 Feb 15, 2006
English to Swedish translations [PRO]
Bus/Financial - Finance (general) / fund report
English term or phrase: buy-side analysis
Finns det i dagsläget någon bra svenskmotsvarighet till denna term? Jag har termen i en ordlista så ingen kontext finns. Enligt sökningar på Internet handlar det om en analys av köpsituationen.
Elisabeth Lundberg-Karlsson
Sweden
efterfrågeanalys
Explanation:
:o)
Selected response from:

Sven Petersson
Sweden
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1(placerings)analys för institutionella investerare
Monika Lebenbaum
3efterfrågeanalys
Sven Petersson


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
efterfrågeanalys


Explanation:
:o)

Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 316
Grading comment
Tack!

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
(placerings)analys för institutionella investerare


Explanation:
Buy-side analytiker utför analyser år institutionella investerare, såsom banker, försäkringsbolag, pensionsfonder. Man säger ofta buy-side analys och buy-side analytiker också på svenska.
http://www.observer.se/templates/Page.aspx?id=7290
"Alfred Berg-ABN Amro skryter med ett stort analytikermaskineri - bara inom kapitalförvaltningsenheten sysselsätter man över 20 buy-side branschanalytiker."
http://www.forum-fet.fi/april03/fonder.html



    Reference: http://investment.definitioncenter.com/def/buy-side%20analys...
    Reference: http://www.handels.gu.se/epc/archive/00004704/01/05-06-22M.p...
Monika Lebenbaum
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 27

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mario Marcolin
5 hrs
  -> tack Mario!