KudoZ home » English to Swedish » Finance (general)

primary and secondary offerings

Swedish translation: nyemission och andrahandsemission


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:primary and secondary offerings
Swedish translation:nyemission och andrahandsemission
Entered by: Angelica Kjellström

09:33 Feb 15, 2007
English to Swedish translations [PRO]
Bus/Financial - Finance (general) / fondrapport
English term or phrase: primary and secondary offerings
Denna fras förekommer i en fondrapport och jag undrar om det möjligen kan betyda börsintroduktion (primary offering) och fondemission (secondary offering), men det är just den sista termen som jag undrar om. Eller kan det handla om en split?
Elisabeth Lundberg-Karlsson
Sweden
nyemission och andrahandsemission
Explanation:
def. primary offering: utbjudande av en ny utgåva av aktier eller obligationer
def. secondary offering: utbjudande av löpande värdepapper innehavda av stora, vanligtvis institutionella, investerare

Källa: Svenska fondhandlareföreningen
Selected response from:

Angelica Kjellström
Sweden
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1nyemission och andrahandsemission
Angelica Kjellström
4Erbjudande om överlåtelse av tidigare utgivna värdepapperxxxClaes


  

Answers


40 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
nyemission och andrahandsemission


Explanation:
def. primary offering: utbjudande av en ny utgåva av aktier eller obligationer
def. secondary offering: utbjudande av löpande värdepapper innehavda av stora, vanligtvis institutionella, investerare

Källa: Svenska fondhandlareföreningen


    Reference: http://ec.europa.eu/eurodicautom/Controller
Angelica Kjellström
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 44
Grading comment
Tack!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mario Marcolin
3 hrs
  -> Tack!

51 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Erbjudande om överlåtelse av tidigare utgivna värdepapper


Explanation:
Primary offering = erbjudande om försäljning av värdepapper från det företag som utfärdar värdehandlingen. Erbjudande från låntagaren själv alltså.
Secondary offering = erbjudande om överlåtelse av en post värdepapper som redan köpts av annan investerare. Betalningen går till denne investerare.
"Börsintroduktion" åsyftar normalt det första erbjudandet om försäljning av en post aktier via en fondbörs som ett bolag gör. Syftar alltså på aktier medan "Primary/secondary offering" gäller alla värdepapper.

--------------------------------------------------
Note added at 18 hrs (2007-02-16 03:42:53 GMT)
--------------------------------------------------

Ingen saklig skillnad mellan Angelicas svar och mitt. Då jag formulerade mitt svar var Angelicas svar ännu ej synligt. Men det var tydligen på väg före mitt.


    Reference: http://cobrands.business.findlaw.com/banking_financing/sourc...
    Reference: http://www.exchange-handbook.co.uk/index.cfm?section=glossar...
xxxClaes
Philippines
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 16