KudoZ home » English to Swedish » Finance (general)

mutual and index funds

Swedish translation: indexfonder och andra (aktie)fonder


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:mutual and index funds
Swedish translation:indexfonder och andra (aktie)fonder
Entered by: Jan Sundström

09:05 Mar 29, 2007
English to Swedish translations [PRO]
Bus/Financial - Finance (general)
English term or phrase: mutual and index funds
They require a solid background in the basics of finance(stocks and bonds, mutual and index funds).
Inger Brandt
indexfonder och andra (aktie)fonder
Explanation:
Indexfonder är ju en kategori av aktiefonder som följer ett visst börsindex. Mutual uppfattar jag som överflödigt på svenska, när man skriver fonder menar man ju aktiefonder om inget annat sägs.

--------------------------------------------------
Note added at 8 hrs (2007-03-29 17:45:01 GMT)
--------------------------------------------------

"Ömsesidiga fonder" låter som babelfishiska i mina öron, och får bara 149 träffar på google, många av dem verkar maskinöversatta eller är finlandssvenska.
Syftar verkligen källtexten på denna alldeles speciella kategori, eller på aktiefonder (107 000 träffar)?
Om källtexten menar aktiefonder i största allmänhet är det en onödig insnävning att kalla dem ömsesidiga (som dessutom blir mer svårförståelig för läsaren).
Selected response from:

Jan Sundström
Sweden
Grading comment
Tack för god hjälp!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3ömsesidiga fonder och indexfonderKjelle
3 +2indexfonder och andra (aktie)fonder
Jan Sundström


  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
ömsesidiga fonder och indexfonder


Explanation:
väl?

Kjelle
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 26

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mårten Sandberg
1 hr
  -> tack!

agree  Sven Petersson
1 hr
  -> tack!

agree  xxxfinntranslat
3 hrs
  -> tack!

11 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
indexfonder och andra (aktie)fonder


Explanation:
Indexfonder är ju en kategori av aktiefonder som följer ett visst börsindex. Mutual uppfattar jag som överflödigt på svenska, när man skriver fonder menar man ju aktiefonder om inget annat sägs.

--------------------------------------------------
Note added at 8 hrs (2007-03-29 17:45:01 GMT)
--------------------------------------------------

"Ömsesidiga fonder" låter som babelfishiska i mina öron, och får bara 149 träffar på google, många av dem verkar maskinöversatta eller är finlandssvenska.
Syftar verkligen källtexten på denna alldeles speciella kategori, eller på aktiefonder (107 000 träffar)?
Om källtexten menar aktiefonder i största allmänhet är det en onödig insnävning att kalla dem ömsesidiga (som dessutom blir mer svårförståelig för läsaren).



    Reference: http://www.fool.com/mutualfunds/glossary.htm
Jan Sundström
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 19
Grading comment
Tack för god hjälp!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Charlesp
24 mins

neutral  Mårten Sandberg: Ömsesidiga fonder är en särskild kategori
1 hr

neutral  xxxfinntranslat: i go with mårten on this one
3 hrs

agree  PMPtranslations: Japp. på AmE så är Mutual funds aktiefonder, Fars lexikon och eng.svensk affärslexikon bekräftar
5 hrs