KudoZ home » English to Swedish » Finance (general)

annunciator

Swedish translation: funktionssymbol


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:annunciator
Swedish translation:funktionssymbol
Entered by: Perry Svensson

03:14 Jun 28, 2007
English to Swedish translations [PRO]
Bus/Financial - Finance (general) / affärsräknare
English term or phrase: annunciator
Symbolerna som visas i räknarens fönster, tex stat, func, error, shift osv. Dessa symboler kallas "annunciators" av den tillverkare vars affärsräknarhandbok jag just jobbar på. Engström säger "signaltavla", men det blir ju inte riktigt rätt. Finns det något bra ord som svarar mot "annunciator" eller ska jag bara säga "symbol" rätt och slätt?
Perry Svensson
Taiwan
funktionssymbol
Explanation:
Hittade även en länk där man definierar "funktionssymbol". Kanske kan vara något?
Selected response from:

Fredrik Vrang
Sweden
Grading comment
Det blir nog det allra bästa i det här sammanhanget eftersom det är tydligare än bara symbol eller indikator. Tackar!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2indikatormyrwad
4symbolReino Havbrandt
2funktionssymbol
Fredrik Vrang


  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
indikator


Explanation:
Indikator skulle kunna vara en möjlighet.

myrwad
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxfinntranslat: indikator går bra.
2 hrs

agree  Angelica Kjellström
3 hrs

6 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
symbol


Explanation:
indikator är nog inte så bra

Reino Havbrandt
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 75

9 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
funktionssymbol


Explanation:
Hittade även en länk där man definierar "funktionssymbol". Kanske kan vara något?


    Reference: http://www.math.uu.se/~salling/Logik_och_Bevisteknik/MEDIA/O...
Fredrik Vrang
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 20
Grading comment
Det blir nog det allra bästa i det här sammanhanget eftersom det är tydligare än bara symbol eller indikator. Tackar!