KudoZ home » English to Swedish » Finance (general)

sharp reduction in activity

Swedish translation: kraftig minskning av verksamheten


15:17 Feb 15, 2009
English to Swedish translations [PRO]
Bus/Financial - Finance (general)
English term or phrase: sharp reduction in activity
...net financial debt increased by €5,856 million to €7,944 million owing to a sharp reduction in activity coupled with yen appreciation.


Ett snabbt svar (inte senare än måndag 12.00 CET) uppskattas och belönas.
PMPtranslations
Swedish translation:kraftig minskning av verksamheten
Explanation:
Funderade också på aktivitetsminskning, men det låter mer medicinskt.

--------------------------------------------------
Note added at 14 mins (2009-02-15 15:31:48 GMT)
--------------------------------------------------

Eller kraftigt minskad verksamhet.
Selected response from:

Kristina Thorne
France
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4verksamheten drabbats av kraftig nedgång i kombination med yenens ...
Helena Dahlenius
3kraftig omsättningsnedgång
Sven Petersson
3skarp nedgång i aktiviteten
Marcelo Tobar
3kraftig minskning av verksamhetenKristina Thorne


Discussion entries: 1





  

Answers


13 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
kraftig minskning av verksamheten


Explanation:
Funderade också på aktivitetsminskning, men det låter mer medicinskt.

--------------------------------------------------
Note added at 14 mins (2009-02-15 15:31:48 GMT)
--------------------------------------------------

Eller kraftigt minskad verksamhet.

Kristina Thorne
France
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 19

13 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
skarp nedgång i aktiviteten


Explanation:
:)

--------------------------------------------------
Note added at 16 mins (2009-02-15 15:33:32 GMT)
--------------------------------------------------

"sharp" pekar på att det handlar om en nedgång under en kort tidsperiod, men inte nödvändigtvis en djup sådan.


    Reference: http://www.privataaffarer.se/aktier/analyser/analys/index.xm...
Marcelo Tobar
Chile
Native speaker of: Native in SpanishSpanish, Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 6

45 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
verksamheten drabbats av kraftig nedgång i kombination med yenens ...


Explanation:
alternativt 'snabb nedgång' beroende på sammanhanget

Helena Dahlenius
Sweden
Works in field
Native speaker of: Swedish

4 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
kraftig omsättningsnedgång


Explanation:
:o)

Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 316