KudoZ home » English to Swedish » Finance (general)

days sales outstanding position

Swedish translation: genomsnittlig kredittid


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:days sales outstanding (position)
Swedish translation:genomsnittlig kredittid
Entered by: Glenn Viklund

12:17 Apr 5, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Bus/Financial - Finance (general)
English term or phrase: days sales outstanding position
Texten handlar om en finansieringsplan som ett programvaruföretag i samarbete med ett finansinstitut erbjuder kunder som köper någon av företagets lösningar. Det är en intern text som beskriver fördelarna för de egna medarbeterna, bland annat att företaget inte behöver ligga ute med pengarna. "The deal means that payment is received within a few working days, which will improve the company's days sales outstanding position." Vad heter det här på ekonomsvenska?
Johanna Holmberg
förbättrad genomsnittlig kredittid
Explanation:
för "days sales outstanding" är "genomsnittlig kredittid" standardterminologi på svenska, du hittar många träffar vid sökning på nätet...
Selected response from:

Glenn Viklund
Albania
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5förbättrad genomsnittlig kredittidGlenn Viklund
4dagsförsäljningens kassaflöde
JadrankaA
3finansiella situation den aktuella dagenJan S
1den dagliga försäljningens utstående fordringarReino Havbrandt


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
den dagliga försäljningens utstående fordringar


Explanation:
säger jag på rak arm. Vad det blir om man kröker armen, får någon annan svara på

--------------------------------------------------
Note added at 2004-04-05 13:20:53 (GMT) [[utf-8]]
--------------------------------------------------

dagsförsäljningens kundfordringar är nog ännu bättre

Reino Havbrandt
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 75

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
dagsförsäljningens kassaflöde


Explanation:
Kundfordringar minskar när man erhåller betalning för fakturerade varor eller tjänster.‎

På detta sätt förbättras kassaflödet. ‎


JadrankaA
Native speaker of: Native in Serbo-CroatSerbo-Croat, Native in BosnianBosnian

13 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
finansiella situation den aktuella dagen


Explanation:
det ar val det det handlar om. Behover man inte ligga ute med pengar, da forbattras ens ekonomiska situation, eller?

Jan S
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in PolishPolish

2 days2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
förbättrad genomsnittlig kredittid


Explanation:
för "days sales outstanding" är "genomsnittlig kredittid" standardterminologi på svenska, du hittar många träffar vid sökning på nätet...


    prof. erf.
Glenn Viklund
Albania
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 56
Grading comment
Tack!