KudoZ home » English to Swedish » Finance (general)

Controller/Comptroller

Swedish translation: controller / revisor


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Controller/Comptroller
Swedish translation:controller / revisor
Entered by: SwedishTra

05:40 Jun 25, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Finance (general)
English term or phrase: Controller/Comptroller
Titlar
SwedishTra
United States
controller / revisor
Explanation:
Är vad Wordfinders affärslexikon föreslår
Selected response from:

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1controller / revisorHans-Bertil Karlsson
3 +1se nedancologne


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
controller/comptroller
se nedan


Explanation:
för controller hittade jag följande förslag 'styrekonom, resultatanalytiker, kontrollekonom,

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 55 mins (2004-06-25 07:35:46 GMT)
--------------------------------------------------

bada orden används ju väldigt flitigt pa svenska, det är upp till dig om du vill behalla dem. I just det här fallet skulle jag nog behalla controller och comptroller


    Reference: http://www.spraknamnden.se/arkiv/onodigengelska.htm
cologne
Germany
Works in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 20

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mario Marcolin: Controller är nog det vanligaste tills någon kommer på ett bra svensk ord...
3 hrs
  -> jag haller med, ingen av de svenska varianterna passar helt

2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
controller/comptroller
controller / revisor


Explanation:
Är vad Wordfinders affärslexikon föreslår

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 47
Grading comment
Tack!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  cologne: controller haller jag med om, se ovan, men inte revisor, (chartered accountant)
2 mins
  -> Jag hänvisar bara till WF som förteslår revisor för Comptroller. Charterd betyder väl bara att revisorn är auktoriserad ??