KudoZ home » English to Swedish » Finance (general)

Outsourcing/Off-shoring

Swedish translation: outsourcening / off-shoreverksamhet


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Outsourcing/Off-shoring
Swedish translation:outsourcening / off-shoreverksamhet
Entered by: SwedishTra

05:55 Jun 25, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Finance (general)
English term or phrase: Outsourcing/Off-shoring
Service from consulting management firm
SwedishTra
United States
outsourcening / off-shoreverksamhet
Explanation:
Precis så dålig svenska används numera :-)

Det finns naturligtvis en del försök till hemmasnickrade varianter, men de här är nog standard nuförtiden. Suck
Selected response from:

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Grading comment
Tack Hans-Bertil!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2outsourcening / off-shoreverksamhetHans-Bertil Karlsson
4 +1lägga ut verksamhet på/till
Mario Marcolin
5utkontraktering/offshoring
Mats Wikberg


  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
outsourcing/off-shoring
outsourcening / off-shoreverksamhet


Explanation:
Precis så dålig svenska används numera :-)

Det finns naturligtvis en del försök till hemmasnickrade varianter, men de här är nog standard nuförtiden. Suck

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 47
Grading comment
Tack Hans-Bertil!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  cologne: ja, eller outsourcing, tyvärr
4 mins
  -> Tack Jane

agree  Mario Marcolin: outsourcing OK, men man *kan inte* "outsourca";
3 hrs
  -> Tack Mario, men visst ser man "outsourca" i massor av texter :-((

5 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
outsourcing/off-shoring
utkontraktering/offshoring


Explanation:
Utkontraktering är ju ett svenskt begrepp som också används rätt flitigt. Utkontraktering skiljer sig från offshoring som handlar om att flytta ut hela verksamheter utanför landets gränser.

http://susning.nu/Utkontraktering


    Reference: http://www.swedenabroad.se/pages/general____19573.asp
    Reference: http://www.2b-infosource.se/arkiv/cs/cs_artiklar/cs-2-02-004...
Mats Wikberg
United Kingdom
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Hans-Bertil Karlsson: Off-shore betyder ju för övrigt mest att man flyttar till något skatteparadis - inte exempelvis till Norge eller Tyskland
1 hr

5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
outsourcing/off-shoring
lägga ut verksamhet på/till


Explanation:
kan man också säga

Mario Marcolin
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 64

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Hans-Bertil Karlsson
1 hr
  -> Tackar :)