KudoZ home » English to Swedish » Furniture / Household Appliances

shadow box

Swedish translation: tittskåp/djup ram


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:shadow box
Swedish translation:tittskåp/djup ram
Entered by: Anette Herbert

16:54 Jun 26, 2007
English to Swedish translations [PRO]
Furniture / Household Appliances / shadow box
English term or phrase: shadow box
en slags djup ram för bilder etc.
Anette Herbert
tittskåp
Explanation:
Passepartout är ju pappskivan som sitter runt en platt bild.
"Shadow box" däremot är en djup låda, ofta täckt av glas, där ett diorama kan visas upp. Tittskåp är närmaste motsvarigheten på svenska.

Scrolla ner för svensk bild:
http://www.skalaminimal.se/?sida=ukat&katid=35&ukatid=131


--------------------------------------------------
Note added at 22 hrs (2007-06-27 15:14:16 GMT)
--------------------------------------------------

Det är möjligt att just din specifika shadow box i källtexten inte är lika djup, men i engelska wikipedia jämställs de med tittskåp just för dioramor (läs länken jag först postade):
"A shadow box is an enclosed case used in dioramas with a scene or object(s), that has been specially designed to let light pass through from only one angle, so that objects within are less susceptible to damage from light."

Och jag håller inte med om att den främst används för bilder - det verkar vara betydligt vanligare med tredimensionella objekt som medaljer, kostymer, miniatyrscener med dockor etc.

Du kan också kolla på googles bilder på andra shadowboxar med varierande djup. Jag skulle åtminstone kalla även de lite grundare för tittskåp, om det inte rör sig om en nästintill platt ram:
http://images.google.se/images?svnum=10&um=1&hl=sv&client=fi...

Alternativ benämning är ju kast eller sätterikast, för de lådor med många celler som används som prylhyllor i Sverige, men det är ju ingen entydig synonym, eftersom en shadow box oftast består av en enda cell.
Selected response from:

Jan Sundström
Sweden
Grading comment
Tack för stort engagemang!
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5tittskåp
Jan Sundström
3lådramKent Andersson


  

Answers


16 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
tittskåp


Explanation:
Passepartout är ju pappskivan som sitter runt en platt bild.
"Shadow box" däremot är en djup låda, ofta täckt av glas, där ett diorama kan visas upp. Tittskåp är närmaste motsvarigheten på svenska.

Scrolla ner för svensk bild:
http://www.skalaminimal.se/?sida=ukat&katid=35&ukatid=131


--------------------------------------------------
Note added at 22 hrs (2007-06-27 15:14:16 GMT)
--------------------------------------------------

Det är möjligt att just din specifika shadow box i källtexten inte är lika djup, men i engelska wikipedia jämställs de med tittskåp just för dioramor (läs länken jag först postade):
"A shadow box is an enclosed case used in dioramas with a scene or object(s), that has been specially designed to let light pass through from only one angle, so that objects within are less susceptible to damage from light."

Och jag håller inte med om att den främst används för bilder - det verkar vara betydligt vanligare med tredimensionella objekt som medaljer, kostymer, miniatyrscener med dockor etc.

Du kan också kolla på googles bilder på andra shadowboxar med varierande djup. Jag skulle åtminstone kalla även de lite grundare för tittskåp, om det inte rör sig om en nästintill platt ram:
http://images.google.se/images?svnum=10&um=1&hl=sv&client=fi...

Alternativ benämning är ju kast eller sätterikast, för de lådor med många celler som används som prylhyllor i Sverige, men det är ju ingen entydig synonym, eftersom en shadow box oftast består av en enda cell.


    Reference: http://en.wikipedia.org/wiki/Shadow_box
    Reference: http://sv.wikipedia.org/wiki/Diorama
Jan Sundström
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 3
Grading comment
Tack för stort engagemang!
Notes to answerer
Asker: En Shadow box är inte lika djup som ett tittskåp, den används för bilder med 3-d effekter.

Asker: De bilder jag har sett var mest djupa ramar men dina länkar håller jag med om ser ut som tittskåp men kallas även för display. Det är möjligt att det helt enkelt är synonymer, svårt att avgöra.


22 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
lådram


Explanation:
är en benämning jag träffat på tidigare. Det kanske kan funka?

Kent Andersson
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 8