KudoZ home » English to Swedish » Games / Video Games / Gaming / Casino

tilt control

Swedish translation: lutningsstyrning, lutningsavkänning


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:tilt control
Swedish translation:lutningsstyrning, lutningsavkänning
Entered by: Jenny Hakanson

00:16 Mar 10, 2008
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Games / Video Games / Gaming / Casino
English term or phrase: tilt control
Ordet kommer från i ett datorspel med racerbilar

Kundens förklaring: Used in option menu for enabling/disabling Motion sensor.

Kan jag använda stabiliseringskontroll eller lutkontroll?

Tack på förhand!
Jenny Hakanson
lutningsstyrning
Explanation:
Ett flygande objekt kan styras i tre frihetsgrader:
pitch (lutning nos upp-ner)
roll (lutnning höger-vänster)
yaw (kurs höger-vänster)
Köregenskaper och annat, se:
http://www.havbrandt.se/framvagn4.htm
Selected response from:

Reino Havbrandt
Sweden
Grading comment
Tack så mycket!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1lutningsstyrningReino Havbrandt
3tiltstyrning
Mario Marcolin
3lutningsavkänning
Jan Sundström
3lutningskontroll
Åsa_Maria K


  

Answers


8 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
lutningskontroll


Explanation:
Inte för att jag egentligen vet särskilt mycket om området ifråga, men lutningskontroll är mitt spontana svar.

Example sentence(s):
  • När pilen har lämnat strängen kan man fortsätta hålla inne attackknappen och styra pilen i luften med Sixaxis lutningskontroll.

    Reference: http://tidning.level7.nu/pages/HeavenlySword
Åsa_Maria K
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

10 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
lutningsavkänning


Explanation:
Control är en "false friend" i detta sammanhang. Jag försöker undvika att använda ordet "kontroll" som substantiv, om det inte handlar om en poliskontroll.
Här är det (väl?) inte något som aktivt kontrollerar lutningen, utan snarare en sensor som känner av om enheten lutar.

"tiltavkänning" har också dykt upp i gamer-sammanhang, men det får väl betraktas som svengelska. ;-)



    Reference: http://www.leica-geosystems.com/common/shared/downloads/inc/...
    Reference: http://kamero.se/index.php/2007/01/23/6_axlig_xbox_360_kontr...
Jan Sundström
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 11

10 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
lutningsstyrning


Explanation:
Ett flygande objekt kan styras i tre frihetsgrader:
pitch (lutning nos upp-ner)
roll (lutnning höger-vänster)
yaw (kurs höger-vänster)
Köregenskaper och annat, se:
http://www.havbrandt.se/framvagn4.htm



    Reference: http://en.wikipedia.org/wiki/Flight_dynamics
    Reference: http://gizmodo.com/gadgets/vehicles/tilt+a+car-flips-your-ca...
Reino Havbrandt
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in category: 17
Grading comment
Tack så mycket!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mario Marcolin
2 days22 hrs

3 days9 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
tiltstyrning


Explanation:
förkommer såväl i spel som för båtar

Mario Marcolin
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 4