KudoZ home » English to Swedish » Games / Video Games / Gaming / Casino

Lucky Dip

Swedish translation: Fiskdamm


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Lucky Dip
Swedish translation:Fiskdamm
Entered by: Mårten Engelberg

17:00 Jun 29, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Marketing - Games / Video Games / Gaming / Casino / Lotteri
English term or phrase: Lucky Dip
To be used for a lottery where the customer will receive random numbers.

"[n] (British) a game in which prizes (e.g., candies or coins) are concealed in a container and for a small sum a player can draw one out at random."

En fråga till Er lyckliga som nyligen varit på midsommar-marknad... Finns etablerat namn på det ovan beskrivna?

Eller är Tombola det närmaste man kan komma på svenska? För Fiskdamm och Lyckohjul är ju avlägsna kusiner.

Tacksam för all hjälp...
Mårten Engelberg
Switzerland
fiskdamm
Explanation:
Jag röstar på fiskdamm:

Nöttja Hembygdsförening
... For the children there is always a lucky dip pond and a candy rain. ... Meningen
är att en sådan skall ges ut årligen. 98.05.31: Byvägsvandring. ...

home.swipnet.se/nottja/no/HembyE.htm
Selected response from:

C. Heljestrand
Spain
Grading comment
Tack! (Väger fortfarande mellan de tre. Lutar kanske åt Tombola/Lyckohjul ändå. Skulle ha sagt er att det var för en webbservice som det ännu inte har visats bilder på. Vi får se, Christer: Det är naturligtvis Bet365) och tack för länken: T-tröjan lockar. 75 kronor, mmm...
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4tombolaTomas Onsjö
1 +2fiskdamm
C. Heljestrand


  

Answers


47 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5 peer agreement (net): +2
lucky dip
fiskdamm


Explanation:
Jag röstar på fiskdamm:

Nöttja Hembygdsförening
... For the children there is always a lucky dip pond and a candy rain. ... Meningen
är att en sådan skall ges ut årligen. 98.05.31: Byvägsvandring. ...

home.swipnet.se/nottja/no/HembyE.htm


    Reference: http://home.swipnet.se/nottja/no/HembyE.htm
C. Heljestrand
Spain
Specializes in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tack! (Väger fortfarande mellan de tre. Lutar kanske åt Tombola/Lyckohjul ändå. Skulle ha sagt er att det var för en webbservice som det ännu inte har visats bilder på. Vi får se, Christer: Det är naturligtvis Bet365) och tack för länken: T-tröjan lockar. 75 kronor, mmm...

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mario Marcolin
10 hrs

agree  Kristina Thorne
12 hrs

12 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
lucky dip
tombola


Explanation:
Om det är en större sak med skynke och fiskspö går det att använda fiskdamm men om det är en mindre är tombola bättre. Lyckohjul är bara en snurrande sak.

Tomas Onsjö
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 38