KudoZ home » English to Swedish » General / Conversation / Greetings / Letters

a man of leisure

Swedish translation: En riktig glidare, nöjeslejon


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:a man of leisure
Swedish translation:En riktig glidare, nöjeslejon
Entered by: Maria Bertilsson

15:21 Aug 13, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Art/Literary - General / Conversation / Greetings / Letters / general
English term or phrase: a man of leisure
Har ingen kontext, direkt. Jag korrar en film där en person säger:

"I'm not a man of leisure, like John".

Är det "slöfock", "rikeman" eller ngt annat?
Anna, citato
Sweden
En riktig glidare, nöjeslejon
Explanation:
Två förslag som kanske passar in. Om man söker på man + leisure hittar man bl.a. en webbplats som heter Men of leisure, som låter förstå att en sådan inte gör speciellt många knop per dag, men gärna ägnar sig åt just nöjen. Hittar äv. en bit av en roman/film där personen i fråga också benämns som "a man of leisure" - äv. han tycks ta det relativt lugnt och går på teater osv.
Om huvudpersonen i filmen En pojke, baserad på romanen av Nick Hornby, sägs att han är "en riktig glidare som tillbringar sin tid med att göra ingenting".
Selected response from:

Maria Bertilsson
France
Grading comment
TACK!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5playboyHans-Bertil Karlsson
4lebeman; bon viveurBilly McCormac
4slå dank
Anette Herbert
4En riktig glidare, nöjeslejon
Maria Bertilsson


  

Answers


24 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
En riktig glidare, nöjeslejon


Explanation:
Två förslag som kanske passar in. Om man söker på man + leisure hittar man bl.a. en webbplats som heter Men of leisure, som låter förstå att en sådan inte gör speciellt många knop per dag, men gärna ägnar sig åt just nöjen. Hittar äv. en bit av en roman/film där personen i fråga också benämns som "a man of leisure" - äv. han tycks ta det relativt lugnt och går på teater osv.
Om huvudpersonen i filmen En pojke, baserad på romanen av Nick Hornby, sägs att han är "en riktig glidare som tillbringar sin tid med att göra ingenting".

Maria Bertilsson
France
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4
Grading comment
TACK!

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
slå dank


Explanation:
"jag slår inte dank som John" skulle jag översätta det som om det passar med tonfallet.

Anette Herbert
Native speaker of: Swedish

4 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
playboy


Explanation:
kalllades de förr :-)

jetsettare, innepojke är kanske aningen modernare.

Partylejon ??

Vem minns föresten gamla spelet "Leisure Suit Larry" ?? Det bästa dataspel som någonsin skrivts :-) Räck upp en hand !!!

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

16 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
lebeman; bon viveur


Explanation:
"... Ian Flemings image som bon viveur. Ian Fleming fick allt oftare försöka leva upp
till den Bond-image han själv hade skapat, vilket inte alls var bra för..."

I think this suggestion has a bit more class, which is what you are looking for in this context.


    Reference: http://google.yahoo.com/bin/query?p=%22bon+viveur%22
Billy McCormac