KudoZ home » English to Swedish » Geography

tertiary cities

Swedish translation: tertiära städer


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:tertiary cities
Swedish translation:tertiära städer
Entered by: Bengt Evertsson

19:58 Feb 11, 2009
English to Swedish translations [PRO]
Bus/Financial - Geography
English term or phrase: tertiary cities
Airlines operate services between large cities and secondary/tertiary cities.
Bengt Evertsson
tertiära städer
Explanation:
:o)
Selected response from:

Sven Petersson
Sweden
Grading comment
Tackar!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1tertiära städer
Sven Petersson
4 -1mellan större och mindre städer
IAnita
4 -1tredje plats i storlekordning
Helena Dahlenius
2städer av tredje ordning
Marcelo Tobar


Discussion entries: 2





  

Answers


31 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
tertiära städer


Explanation:
:o)

Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tackar!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  myrwad: www.capensis.se/PDF%20Ge/129-133%20Ekonomisk%20geografi.pdf
1 day13 hrs
  -> Thank you very much!

11 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
tredje plats i storlekordning


Explanation:
I det här sammanhanget kanske man kan skriva:

... storstäder och städer som ligger på andra och tredje plats i storleksordningen...

Helena Dahlenius
Sweden
Native speaker of: Swedish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Sven Petersson: It's not a directly related to size; It's related to the funktions of the city.
44 mins
  -> aha! tack :)

19 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
mellan större och mindre städer


Explanation:
Jag skulle nog 'förenkla' texten något. Man måste inte alltid översätta ordagrant. Det vilktiga är att betydelsen går fram.

--------------------------------------------------
Note added at 1 day21 hrs (2009-02-13 17:25:16 GMT)
--------------------------------------------------

Ordet 'tertiär' kan innebära att det finns de som inte förstår vad det betyder. Jag tycker att man skall översätta så att 'vem som helst' kan läsa en text och förstå den. Ibland får man gå ifrån originalet en aning för läsarens bästa.

IAnita
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Sven Petersson: Betydelsen helt förlorad! It's not a directly related to size; it's related to the funktions of the city.
18 hrs
  -> Jag tror att de som läser texten förstår om det handlar om mer eller mindre 'betydelsefulla/viktiga' städer. Jag tycker inte att det är relevant i översättningen. Som sagt, en ord-för-ord- översättning passar inte alltid.

2 days1 hr   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
städer av tredje ordning


Explanation:
Tertiary pekar i detta sammanhang på stadens betydelse enligt x faktor. Man kanske skulle kunna uttrycka det som "av andra/tredje ordning" där "ordningen" pekar på en nivå i en hierarkisk organisation av denna faktor.

Marcelo Tobar
Chile
Native speaker of: Native in SpanishSpanish, Native in SwedishSwedish