KudoZ home » English to Swedish » Geology

thrust mountain

Swedish translation: överskjutning


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:thrust mountain
Swedish translation:överskjutning
Entered by: Antje Harder

08:10 Jun 26, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Science - Geology / Orogenesis
English term or phrase: thrust mountain
I need an exact Swedish term.

Sammanhanget är en populärvetenskaplig bok om geologi. Det gäller begbildning vid kollisioner mellan kontinentalplattor. Generellt talar de om att det då bildas "thrust and fold mountains", men i en bildtext särskiljs de två typerna: "Thrust mountains and fold mountains form when two continents collide. a) Thrust mountains: layers of rock thrust on top of each other as continents collide. b) Fold mountains: upper layers of rock erode, exposing folded rocks below."

På svenska känner jag bara till veckberg. Vad kan "thrust mountains" kallas?
Folke Nettelblad
Sweden
överskjutning
Explanation:
"Thrust" är "överskjutning" enligt ordlistan av Geologiska Institutionen hos Chalmers tekniska högskola:
http://kursadm.vsect.chalmers.se/Filer/5/Liten_engelsk_svens...

Uppenbarligen kallas hela bergformationen också för "överskjutning":
"Kaledonisk överskjutning", "Svekonorvegisk överskjutning"
http://www.sgu.se/kartpubl/sgupubl/rappmedd/rappmedd_98/berg...

Selected response from:

Antje Harder
Sweden
Grading comment
Stor tack till er båda. Antje råkade komma först och gav mig också nyttiga referenser.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3överskjutningsberg
Lennart Helgesson
3överskjutning
Antje Harder


  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
överskjutning


Explanation:
"Thrust" är "överskjutning" enligt ordlistan av Geologiska Institutionen hos Chalmers tekniska högskola:
http://kursadm.vsect.chalmers.se/Filer/5/Liten_engelsk_svens...

Uppenbarligen kallas hela bergformationen också för "överskjutning":
"Kaledonisk överskjutning", "Svekonorvegisk överskjutning"
http://www.sgu.se/kartpubl/sgupubl/rappmedd/rappmedd_98/berg...



Antje Harder
Sweden
Native speaker of: German
PRO pts in category: 4
Grading comment
Stor tack till er båda. Antje råkade komma först och gav mig också nyttiga referenser.

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
överskjutningsberg


Explanation:
thrust = överskjutning, plattorna glider på varandra. Om min sammansättning är helt korrekt är lite osäkert.

Lennart Helgesson
Sweden
Works in field
Native speaker of: Swedish