KudoZ home » English to Swedish » History

collection of memorial photos and albums

Swedish translation: samling av minnesfotografier och album


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:collection of memorial photos and albums
Swedish translation:samling av minnesfotografier och album
Entered by: Radoslava Peterson

12:46 Feb 18, 2007
English to Swedish translations [PRO]
History / Museum - ölbryggeri
English term or phrase: collection of memorial photos and albums
Kan inte komma på ngt bra uttryck för "memorial"-fotografier.

Tack på förhand.
Radoslava Peterson
samling av minnesfotografier och album
Explanation:
"minnesfotografier" - vad annars skulle det kunna vara?
Kan man nog anta även om det är klent med sammanhang.
Selected response from:

Mårten Sandberg
Grading comment
Tack.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2samling av minnesfotografier och album
Mårten Sandberg
4samling av minnesfotografier och minnesalbum
Sven Petersson
2samling fotografier och minnesböcker från ölbryggeriets historiaEKM


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
samling av minnesfotografier och album


Explanation:
"minnesfotografier" - vad annars skulle det kunna vara?
Kan man nog anta även om det är klent med sammanhang.

Mårten Sandberg
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tack.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxfinntranslat
12 mins

agree  Svante Skoglund
23 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
samling fotografier och minnesböcker från ölbryggeriets historia


Explanation:
Om jag har gissat rätt vad gäller kontexten skulle jag nog fundera på omskrivning.

En samling fotografier och bilderböcker med bilder ur ölbryggeriets historia...

Handlar det om souvenirer?

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2007-02-18 14:40:08 GMT)
--------------------------------------------------

Rättelse:

En samling fotografier och bilderböcker som skildrar/tecknar ölbryggeriets historiska.

En samling fotografier och bilderböcker med nedslag i bryggeriets historia.




EKM
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

17 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
samling av minnesfotografier och minnesalbum


Explanation:
Both are 'memorial'.

Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 4