KudoZ home » English to Swedish » IT (Information Technology)

Informations-Cockpit

Swedish translation: Informationspanel


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Informations-Cockpit
Swedish translation:Informationspanel
Entered by: Lena Samuelsson

07:35 Feb 21, 2008
English to Swedish translations [PRO]
Bus/Financial - IT (Information Technology) / Ledningsinformationssystem
English term or phrase: Informations-Cockpit
En kund till mig har som komplettering till sitt Management Information System (MIS) tagit fram ett s.k. Executive Information System (EIS) som de nu kort och gott kallar för Informations-Cockpit.
Det är en slags instrumentbräda med all viktig företagsinformation i realtid för beslutsfattarna inom ett företag.

Här lite kontext:
"Mit dem Informations-Cockpit EIS (Executive Information System) hat NN nun sein MIS entsprechend erweitert und bietet dem Management auf einen Blick die wichtigsten Kenndaten des Unternehmens."

Finns det något vedertaget namn för detta på svenska?
Från EIS letade jag mig fram till IT-Dashboard på nätet och kom så småningom fram till "digital dashboard", "digital instrumentbräda" och "instrumentpanelprogram".
Man kanske kan variera dessa synonymer i texten, eller finns det ett annat begrepp för detta på affärssvenska?
Lena Samuelsson
Sweden
Informationspanel
Explanation:
Ergibt sich aus dem Zusammenhang!
Selected response from:

Bertil Andreazon
Sweden
Grading comment
Tack! B Anreazon och övriga för värdefull information! Jag valde det smidigare begreppet "informationspanel" istället för Microsofts beteckning som jag tycker är lite klumpig. EIS-gränssnitt hade kanske också gått bra, men det uttrycker inte riktigt det man ser framför sig, nämligen instrumentbrädan i en cockpit med alla mätare, siffror, visare och i det här fallet även staplar och diagram.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4Informationspanel
Bertil Andreazon
3EIS-gränssnitt
Fredrik Vrang
3informationsinstrumentbräda
Mario Marcolin
3informationsportalxxxLilian S-K


  

Answers


38 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
informations-cockpit
informationsportal


Explanation:
Unser Informationscockpit ist ein personalisiertes Informationsportal, das die gewünschten Informationen stufen- und funktionsgerecht zusammenführt und übersichtlich visualisiert.

Example sentence(s):
  • google

    Reference: http://www.itsystems.ch/bi.aspx
xxxLilian S-K
Finland
Native speaker of: Swedish

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
informations-cockpit
Informationspanel


Explanation:
Ergibt sich aus dem Zusammenhang!

Bertil Andreazon
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 28
Grading comment
Tack! B Anreazon och övriga för värdefull information! Jag valde det smidigare begreppet "informationspanel" istället för Microsofts beteckning som jag tycker är lite klumpig. EIS-gränssnitt hade kanske också gått bra, men det uttrycker inte riktigt det man ser framför sig, nämligen instrumentbrädan i en cockpit med alla mätare, siffror, visare och i det här fallet även staplar och diagram.

13 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
informations-cockpit
informationsinstrumentbräda


Explanation:
används av Microsoft


    Reference: http://office.microsoft.com/sv-se/contactmanager/HA101656361...
Mario Marcolin
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 53

3 days4 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
informations-cockpit
EIS-gränssnitt


Explanation:
Det verkar handla om ett slags anpassat informationsgränssnitt. Du kan välja den säkra vägen och använda dels "EIS" - det är ju det vi talar om - samt "gränssnitt" vilket är en term som knappast kan missförstås (se min länk ang. EIS och gränssnitt!).


    Reference: http://epubl.ltu.se/1404-5508/2003/149/LTU-SHU-EX-03149-SE.p...
Fredrik Vrang
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 14