KudoZ home » English to Swedish » Law: Contract(s)

Speaker Agreement

Swedish translation: Talaravtal


09:07 Mar 22, 2007
English to Swedish translations [PRO]
Law/Patents - Law: Contract(s) / Agreement
English term or phrase: Speaker Agreement
Avtalets rubrik.

Utdrag: "The Speaker undertakes to provide services in accordance with this agreement to ["ABC"]. If the Speaker is a legal entity, the Speaker undertakes to provide the services through the individual indicated in schedule 1, which is a part of this agreement."
Maria Bertilsson
France
Swedish translation:Talaravtal
Explanation:
Det är omöjligt att komma nån annan betydelse, än den rent bokstavliga, på spåren bara med vad som getts i frågan.

Översätter du verkligen ett avtal där innebörden av speaker inte är definierad trots att det utgör rubriken? Har du anledning att tro att det inte skulle vara det uppenbara "talare" det gäller?



--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2007-03-22 11:44:38 GMT)
--------------------------------------------------

"Kalla en spade för en spade."
Om det är ett talaravtal (det är ju uppenbarligen en talare inblandad), varför göra det svårare än det är och försöka hitta en fackterm när det inte är en fackterm? Det tycks ju vara en vanlig självförklarande sammansättning.
Och eftersom det inte är en fackterm är det inte så relevant hur vanligt det är på nätet.
Selected response from:

Mårten Sandberg
Grading comment
Du har helt rätt. Talaravtal ligger närmast till hands.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1Talaravtal
Mårten Sandberg
1part, partsavtalKjelle


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
speaker agreement
part, partsavtal


Explanation:
? kanske?

Kjelle
Meets criteria
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
Talaravtal


Explanation:
Det är omöjligt att komma nån annan betydelse, än den rent bokstavliga, på spåren bara med vad som getts i frågan.

Översätter du verkligen ett avtal där innebörden av speaker inte är definierad trots att det utgör rubriken? Har du anledning att tro att det inte skulle vara det uppenbara "talare" det gäller?



--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs (2007-03-22 11:44:38 GMT)
--------------------------------------------------

"Kalla en spade för en spade."
Om det är ett talaravtal (det är ju uppenbarligen en talare inblandad), varför göra det svårare än det är och försöka hitta en fackterm när det inte är en fackterm? Det tycks ju vara en vanlig självförklarande sammansättning.
Och eftersom det inte är en fackterm är det inte så relevant hur vanligt det är på nätet.

Mårten Sandberg
Meets criteria
Works in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 39
Grading comment
Du har helt rätt. Talaravtal ligger närmast till hands.
Notes to answerer
Asker: Jag har inte hittat några belägg för att talaravtal används i andra dokument på Internet, och ville först och främst bekräfta att termen används. "talaravtal" är annars det första förslag jag själv kom att tänka på. Avtalet tar inte i omfattande grad upp vad talarens uppgifter exakt går ut på, utan styr snarare ersättning, sekretess osv. i förhållande företaget.


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxfinntranslat
18 hrs