KudoZ home » English to Swedish » Law: Patents, Trademarks, Copyright

settlement administrator

Swedish translation: Förlikningsman


14:18 Feb 17, 2009
English to Swedish translations [PRO]
Law/Patents - Law: Patents, Trademarks, Copyright
English term or phrase: settlement administrator
"The U.S. Copyright Office has published a list of countries with which the United States has copyright relations, available at http://www.copyright.gov/circs/circ38a.html or from the Settlement Administrator"

Det handlar om en förlikning av en grupptalan angående upphovsrätt.

Settlement = förlikning.
"Settlement administrator" verkar vara en person till vilken författarna och förläggarna (käranden i detta fall) kan vända sig om de vill ha ytterligare information om förlikningen, men jag känner inte till något svenskt ord för en sådan person. Någon som vet?
Charlotte Andersson
Spain
Swedish translation:Förlikningsman
Explanation:
Hej!
I det svenska rättssystemet sker förlikning antingen redan innan parterna sammanträder i domstolen, eller under den muntliga förberedelsen (oftast inte under huvudförhandlingen, men det händer också). Då förlikning sker under förberedelsestadiet är det domaren som så att säga "administrerar" förlikningen. Inom den administrativa processen (alltså mål i länsrätt och kammarrätt) utses ibland medlare av domstolen eller den inblandade myndigheten (ex. socialnämnden). Jag har under mitt arbete i domstol aldrig stött på något som skulle kunna anses vara en direkt översättning av settlement administrator. Däremot kan en förlikningsman utses av parterna i ett civilmål när de enas om en förlikning, som i princip har till uppgift att sätta förlikningen på pränt.

Hoppas mitt svar är till någon hjälp!
Vänliga hälsningar,
Selected response from:

helc
Italy
Grading comment
Det blir "bara" 2 poäng för jag tror inte att en "förlikningsman" har samma uppgifter som en "Settlement Administrator" Tack ändå för hjälpen. Mvh Charlotte
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1Förlikningsmanhelc
3förlikningsadministratör
Sven Petersson


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
Förlikningsman


Explanation:
Hej!
I det svenska rättssystemet sker förlikning antingen redan innan parterna sammanträder i domstolen, eller under den muntliga förberedelsen (oftast inte under huvudförhandlingen, men det händer också). Då förlikning sker under förberedelsestadiet är det domaren som så att säga "administrerar" förlikningen. Inom den administrativa processen (alltså mål i länsrätt och kammarrätt) utses ibland medlare av domstolen eller den inblandade myndigheten (ex. socialnämnden). Jag har under mitt arbete i domstol aldrig stött på något som skulle kunna anses vara en direkt översättning av settlement administrator. Däremot kan en förlikningsman utses av parterna i ett civilmål när de enas om en förlikning, som i princip har till uppgift att sätta förlikningen på pränt.

Hoppas mitt svar är till någon hjälp!
Vänliga hälsningar,

helc
Italy
Meets criteria
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 2
Grading comment
Det blir "bara" 2 poäng för jag tror inte att en "förlikningsman" har samma uppgifter som en "Settlement Administrator" Tack ändå för hjälpen. Mvh Charlotte
Notes to answerer
Asker: Tack för ditt svar, men det verkar inte som om en förlikningsman (conciliator eller arbitrator på engelska) har samma uppgifter som en "settlement administrator". Jag avvaktar lite och ser om det kommer in fler svar. Vänliga hälsningar, Charlotte Andersson


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  A Johansson
1 day16 hrs

4 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
förlikningsadministratör


Explanation:
www.googlebooksettlement.com/intl/sv/Final-Notice-of-Class-Action-Settlement.pdf

:o)

Sven Petersson
Sweden
Meets criteria
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 32
Notes to answerer
Asker: Hej Sven! Jag känner till källan som du hänvisar till, men den är tyvärr inte pålitlig. "Förlikningsadministratör" är en direkt översättning som, såvitt jag vet, inte existerar på svenska. Jag får forska vidare...tack ändå för ditt svar.