ProZ.com global directory of translation services
 The translation workplace
Ideas
KudoZ home » English to Swedish » Law (general)

California Bureau of Investigation

Swedish translation: CBI (lokal motsvarighet till FBI)/Kaliforniens undersökningsbyrå

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:California Bureau of Investigation
Swedish translation:CBI (lokal motsvarighet till FBI)/Kaliforniens undersökningsbyrå
Entered by: Mario Marcolin

06:06 May 16, 2005
English to Swedish translations [PRO]
Art/Literary - Law (general)
English term or phrase: California Bureau of Investigation
Uttrycket används också som bara "The Bureau", "The Bureau Chief" och "CBI". I en thriller.
Meadow Media
CBI (lokal motsvarighet till FBI)/Kalifornniens undersökningsbyrå
Explanation:
ev

Kalifornniens undersökningsbyrå

"Federal Bureau of Investigation, FBI, Federala utredningsbyrån, är en amerikansk federal polismyndighet med jurisdiktion över hela USA.

FBI:s uppdrag är att upprätthålla lagen genom undersökningar av överträdelser av den federala lagen; att skydda Förenta Staterna mot utländska underrättelsetjänster och terroristaktiviteter; att tillförse erfaren och utbildad personal till federala, statliga, lokala och internationella instanser; och att utföra dessa ansvarsfulla uppdrag på ett sådant sätt att man tillgodoser folkets intressen och att man är konstitutionen trogen.

Information erhållen under en utredning blir framlagd till en riksåklagare eller en DOJ tjänsteman som bestämmer om det blir åtal eller om annat handlande är nödvändigt. Högsta prioritet är fem områden som påverkar samhället mest: terrorismbekämpning, droger/organiserad brottslighet, utländsk kontraspionage, våldsamma brott, och brott mot högt uppsatta tjänstemän." http://sv.wikipedia.org/wiki/FBI

cf

"The California Bureau of Investigation (CBI) provides expert investigative services to assist local, state and federal agencies in major criminal investigations across the state.

Headquartered in Sacramento, the California Bureau of Investigation extends law enforcement services to all 58 counties through five regional offices and three field offices.

CBI performs investigations for the Attorney General's Legal Divisions; assists district attorneys and local law enforcement agencies in complex or multi-jurisdictional investigations and in cases where local conflicts of interest arise; and conducts special investigations as directed by the Attorney General in response to the Governor, the Legislature or other state agencies.

Major CBI Programs include:

Sexual Predator Apprehension Team (SPAT)

Sexual Assault Felony Enforcement (SAFE)

Major Crimes Program

Violent Crime Profiling Program

Polygraph Unit

Unsolved Violent Crime Program

California Witness Protection Program

Department of Conservation Program

Foreign Prosecution Program

Investigative Support Team Program"

http://caag.state.ca.us/cbi/

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs 0 min (2005-05-16 08:06:47 GMT)
--------------------------------------------------

/Kaliforniens undersökningsbyrå
Selected response from:

Mario Marcolin
Sweden
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +6CBI (lokal motsvarighet till FBI)/Kalifornniens undersökningsbyrå
Mario Marcolin
4California Bureau of Investigation (ung. Åklagarämbetet)
Mats Wiman
3kalifornisk delstatspolis
Sven Petersson


  

Answers


41 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
california bureau of investigation
kalifornisk delstatspolis


Explanation:
Analogt "FBI" > "federal polis"

--------------------------------------------------
Note added at 44 mins (2005-05-16 06:50:18 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.fajaf.com/nyheter/33-2004.html

Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 338

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Mats Wiman: Bror skulle kanske kunna ge en mer specifik referens. Kunde inte hitta något. Dessutom torde institutionen ligga närmare mitt förslag.
36 mins
  -> Hmmm, vi får väl forska vidare. Bevis för "närmare" brors förslag avvaktas. ;o)

neutral  Mario Marcolin: kanske men intill nyligen fanns också California State Police (bevakning av myndighetsbygnader, i domstolar etc)
1 hr
  -> Hmmm, det här var svårare än jag först trodde. Har du något förslag?

neutral  Glenn Viklund: hörrudu, hur var det nu med avvägningsinstr.? har du meddelat asker?
2 days15 mins

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +6
california bureau of investigation
CBI (lokal motsvarighet till FBI)/Kalifornniens undersökningsbyrå


Explanation:
ev

Kalifornniens undersökningsbyrå

"Federal Bureau of Investigation, FBI, Federala utredningsbyrån, är en amerikansk federal polismyndighet med jurisdiktion över hela USA.

FBI:s uppdrag är att upprätthålla lagen genom undersökningar av överträdelser av den federala lagen; att skydda Förenta Staterna mot utländska underrättelsetjänster och terroristaktiviteter; att tillförse erfaren och utbildad personal till federala, statliga, lokala och internationella instanser; och att utföra dessa ansvarsfulla uppdrag på ett sådant sätt att man tillgodoser folkets intressen och att man är konstitutionen trogen.

Information erhållen under en utredning blir framlagd till en riksåklagare eller en DOJ tjänsteman som bestämmer om det blir åtal eller om annat handlande är nödvändigt. Högsta prioritet är fem områden som påverkar samhället mest: terrorismbekämpning, droger/organiserad brottslighet, utländsk kontraspionage, våldsamma brott, och brott mot högt uppsatta tjänstemän." http://sv.wikipedia.org/wiki/FBI

cf

"The California Bureau of Investigation (CBI) provides expert investigative services to assist local, state and federal agencies in major criminal investigations across the state.

Headquartered in Sacramento, the California Bureau of Investigation extends law enforcement services to all 58 counties through five regional offices and three field offices.

CBI performs investigations for the Attorney General's Legal Divisions; assists district attorneys and local law enforcement agencies in complex or multi-jurisdictional investigations and in cases where local conflicts of interest arise; and conducts special investigations as directed by the Attorney General in response to the Governor, the Legislature or other state agencies.

Major CBI Programs include:

Sexual Predator Apprehension Team (SPAT)

Sexual Assault Felony Enforcement (SAFE)

Major Crimes Program

Violent Crime Profiling Program

Polygraph Unit

Unsolved Violent Crime Program

California Witness Protection Program

Department of Conservation Program

Foreign Prosecution Program

Investigative Support Team Program"

http://caag.state.ca.us/cbi/

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs 0 min (2005-05-16 08:06:47 GMT)
--------------------------------------------------

/Kaliforniens undersökningsbyrå

Mario Marcolin
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 18
Grading comment
Tack!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Sven Petersson: Bäst av de tre första förslagen.
1 min
  -> Tack Sven :)

agree  Hans Harding: Om uttrycket skall översättas tycker jag att den föreslagna översättningen är lämplig. Skulle man inte kunna ha det engelska namnet inom parentes första gången namnet framträder?
5 hrs
  -> Tack Hans :)

agree  Rosica Dimitrova
22 hrs
  -> Blagodarya :)

agree  Georgios Paraskevopoulos
1 day3 hrs
  -> Tack Georgios :)

agree  Glenn Viklund
1 day22 hrs
  -> Tack Glenn :)

agree  cologne
2 days4 hrs
  -> Tack Jane :)

40 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
california bureau of investigation
California Bureau of Investigation (ung. Åklagarämbetet)


Explanation:
översättes ej utan förklaras

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 46 mins (2005-05-16 07:52:57 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.google.se/search?sourceid=navclient&hl=sv&ie=UTF-...

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 49 mins (2005-05-16 07:55:22 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.google.se/search?sourceid=navclient&hl=sv&ie=UTF-...

--------------------------------------------------
Note added at 2 hrs 6 mins (2005-05-16 08:12:27 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.google.se/search?sourceid=navclient&hl=sv&ie=UTF-...


    Reference: http://www.Google.com
Mats Wiman
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 77

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Sven Petersson: Bror skulle kanske kunna ge en mer specifik referens än http://www.Google.com?
5 mins
  -> http://www.google.se/search?sourceid=navclient&hl=sv&ie=UTF-...

neutral  Mario Marcolin: tveksam till förklaringen, vare sig FBI eller CBI är åklagarmyndigheter
1 hr