KudoZ home » English to Swedish » Law (general)

Lead Plaintiffs

Swedish translation: de viktigaste målsägarna


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:lead Plaintiffs
Swedish translation:de viktigaste målsägarna
Entered by: Mats Wiman

01:52 Mar 3, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Law/Patents - Law (general)
English term or phrase: Lead Plaintiffs
Court appointed Lead Plaintiffs, the Public Employees Retirement Association. Hur översätter man Lead här?
Terese Whitty
United States
de viktigaste målsägarna
Explanation:
1 a) ledning; anförande b) ledande plats (ställning); försprång; tät c) ledtråd; tips; the lead i tidning o.d. a) den viktigaste (ledande, första) nyheten, förstasidesnyheten ⁅äv. the lead story⁆ b) ingressen till artikel; follow (take) sb’s lead följa ngns exempel; give a lead a) bildl. ta ett initiativ, gå i bräschen, visa vägen b) gå (hoppa o.d.) först; give sb a lead a) uppmuntra ngn att följa (komma) efter b) ge ngn en ledtråd (fingervisning, vink); give the lead ange tonen; have a lead of ten metres ha en ledning på (leda med) tio meter; keep the lead behålla ledningen; take the lead a) ta (gå upp i) ledningen, gå (lägga sig) i täten b) ta initiativet ⁅towards till⁆


Norstedts stora engelsk-svenska ordbok, 3U
plaintiff [ˈpleɪntɪf] s jur. kärande i civilmål, målsägare, målsägande
Selected response from:

Mats Wiman
Sweden
Grading comment
Tack för snabbt svar!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1huvudkärande / aktiv kärande / kärande som för talanxxxylvabeck
5de viktigaste målsägarna
Mats Wiman


  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
the lead plaintiffs
de viktigaste målsägarna


Explanation:
1 a) ledning; anförande b) ledande plats (ställning); försprång; tät c) ledtråd; tips; the lead i tidning o.d. a) den viktigaste (ledande, första) nyheten, förstasidesnyheten ⁅äv. the lead story⁆ b) ingressen till artikel; follow (take) sb’s lead följa ngns exempel; give a lead a) bildl. ta ett initiativ, gå i bräschen, visa vägen b) gå (hoppa o.d.) först; give sb a lead a) uppmuntra ngn att följa (komma) efter b) ge ngn en ledtråd (fingervisning, vink); give the lead ange tonen; have a lead of ten metres ha en ledning på (leda med) tio meter; keep the lead behålla ledningen; take the lead a) ta (gå upp i) ledningen, gå (lägga sig) i täten b) ta initiativet ⁅towards till⁆


Norstedts stora engelsk-svenska ordbok, 3U
plaintiff [ˈpleɪntɪf] s jur. kärande i civilmål, målsägare, målsägande



    Norstedts
Mats Wiman
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 77
Grading comment
Tack för snabbt svar!

11 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
huvudkärande / aktiv kärande / kärande som för talan


Explanation:
Lead plaintiff existerar inte i svensk rätt eller svensk rättsterminologi. Det handlar om en kärande som i grupptalan (class action) utses till att föra talan. Lead plaintiff är således aktiv i processen, de övriga är passiva.

Jag skulle översätta med huvudkärande, aktiv kärande eller kärande som för talan, och sedan skulle jag ha lead plaintiff inom parentes, eftersom det är fråga om ett juridisk begrepp som inte har någon motsvarighet på svenska.

Målsägande ska användas enbart om det är fråga om en straffprocess.

xxxylvabeck
Specializes in field
PRO pts in category: 12

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Kristina Thorne
4 hrs