KudoZ home » English to Swedish » Law (general)

L.L.P.

Swedish translation: Limited Liability Partnership (LLP)


22:18 Jul 3, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Law/Patents - Law (general)
English term or phrase: L.L.P.
Står efter namnet på en advokatfirma i en adress på ett juridiskt dokument.
Terese Whitty
United States
Swedish translation:Limited Liability Partnership (LLP)
Explanation:
Amerikansk bolagsform, en variant av ett svenskt KB - dvs genomskinlig bolagsform men med begränsat ansvar för samtliga delägare (men för ett KB krävs dock en delägare har obegränsat ansvar) mao är detta ett egnnamn på en bolagsform och bör IMHO lämnas oöversatt
Selected response from:

Anders G
Grading comment
Tack Anders!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +3Limited Liability Partnership (LLP)
Anders G
4 +1NOT FOR POINTS
Mario Marcolin


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +3
l.l.p.
Limited Liability Partnership (LLP)


Explanation:
Amerikansk bolagsform, en variant av ett svenskt KB - dvs genomskinlig bolagsform men med begränsat ansvar för samtliga delägare (men för ett KB krävs dock en delägare har obegränsat ansvar) mao är detta ett egnnamn på en bolagsform och bör IMHO lämnas oöversatt


    Reference: http://www.ct-clic.com/business/entity_definitions.htm
Anders G
Specializes in field
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 20
Grading comment
Tack Anders!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mario Marcolin
5 hrs
  -> Tack för all info Mario

agree  Mats Wiman: +(am.bolagsform med begränsat personligt ansvar)
6 hrs
  -> Tack Mats.

agree  xxxKirstyMacC
15 hrs

7 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
l.l.p.
NOT FOR POINTS


Explanation:
"Limited Liability Corporation
En hybrid av corporation och partnership är Limited Liability Corporation (LLC). LLC är en bolagsform som inte har någon motsvarighet i Sverige. Det är en blandning mellan aktiebolag och handelsbolag och kan delvis jämföras med det tyska
Gmbh (Gesellshaft mit beschränkter haftung). Den kombinerar aktiebolagets skydd för ägarna med skattefördelarna med ett partnership. Till skillnad från ett corporation har ett LLC inga aktier. Ägarna är medlemmar (members) och äger så mycket
av LLP som de har skjutit till kapital, men rösträtt kan ändras, det bestäms av operation agreement. Fördelningen av vinstmedel regleras också i operation agreement. Det finns heller ingen övre gräns hur många medlemmar ett LLP kan ha. Detta är en fördel i jämförelse med S-corporation där antalet ägare är maximerat
och det bara får vara en typ av aktier. En nackdel med LLC är att det är svårare att överföra ägande, det krävs skriftligt medgivande från alla medlemmar. Till skillnad från ett partnership kan medlemmar deltaga i verksamheten utan att
förlora sitt begränsade ägarskydd. Till skillnad från corporation finns det inga formella krav hur management skall se ut. Det har heller inga begränsningar i medlemmarnas medborgarskap såsom S-corporations har. Ett LLC kan välja om det
vill beskattas som ett corporation eller ett partnerskap dvs beskattningen sker endast hos ägarna"
http://www.itps.nu/pdf/A2004_015.pdf

Mario Marcolin
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 22

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mats Wiman: Bara att tack och ta emot!
35 mins