KudoZ home » English to Swedish » Law (general)

relief (här)

Swedish translation: (enligt klagans) yrkande


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:relief (här)
Swedish translation:(enligt klagans) yrkande
Entered by: Sven Petersson

10:55 Dec 7, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Law/Patents - Law (general)
English term or phrase: relief (här)
Hela meningen:

If you fail to file your answer or other response to the Complaint in writing within the applicable time period, judgment by default may be entered against you by the court for the relief demanded in the Complaint, without any further notice to you.

understöd, lättnad, bistånd - inget som passar här tycker jag. Det måste väl röra sig om penningsanspråk, ersättning eller skadestånd? Jag blir ändå osäker p.g.a. det engelska (amerikanska) uttrycket.
Gorel Bylund
Sweden
(enligt klagans) yrkande
Explanation:
:o)
Selected response from:

Sven Petersson
Sweden
Grading comment
Tack, du var först!
Men tack också Mats, för tredskodom!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2(enligt klagans) yrkande
Sven Petersson
4upprättelse, kompensation, lindring
Mats Wiman
4anspråk/yrkandeMats Borgström
3se nedanGlenn Viklund
2rättshjälp
Lena Samuelsson


  

Answers


23 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
relief (här)
se nedan


Explanation:
enligt domstolsväsendets ordlista:

upprättelse, lättnad, lindring

men själv undrar jag om inte "i enlighet med.." passar bättre i sammanhanget ovan...


    Reference: http://www.dom.se/dom/DVhemsida/Domstolsvasendet/ordlista.pd...
Glenn Viklund
Albania
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 14

33 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
relief (här)
(enligt klagans) yrkande


Explanation:
:o)


    Reference: http://www.dom.se/dom/DVhemsida/Domstolsvasendet/ordlista.pd...
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 382
Grading comment
Tack, du var först!
Men tack också Mats, för tredskodom!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Hans Harding: i enlighet med käromålet/kärandens yrkande
56 mins
  -> OK!

agree  Georgios Paraskevopoulos
7 hrs
  -> Thank you very much!

43 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
relief (här)
anspråk/yrkande


Explanation:
Som jag förstår saken handlar det om att en tredskodom kan komma att ges på grundval av anspråken/yrkandena i käromålet (kärandens talan/framställning)

--------------------------------------------------
Note added at 44 mins (2004-12-07 11:40:23 GMT)
--------------------------------------------------

Hoppsan, nu blev det nästan en dubblering med Svens svar!

Mats Borgström
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 12

45 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
relief
upprättelse, kompensation, lindring


Explanation:
relief enl. Oxford Concise: the redress of a hardship or grievance.
Norstedts om redress: gottgörelse, upprättelse
obtain redress = få upprättelse


Mats Wiman
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 77

3 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
relief (här)
rättshjälp


Explanation:
... kanske det kan vara, beroende på i vilket kontext det står.

Lena Samuelsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 34