KudoZ home » English to Swedish » Law (general)

counsel of record

Swedish translation: advokat or ombud


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:counsel of record
Swedish translation:advokat or ombud
Entered by: Charlesp

22:29 Feb 21, 2005
English to Swedish translations [PRO]
Law/Patents - Law (general)
English term or phrase: counsel of record
Vad heter denna juridiska term på svenska?

I, the undersigned counsel of record in this case, hereby certifi that I have discussed the subject of mediation

Är det helt enkelt advokat eller är det en speciell term? Tack på förhand.
Terese Whitty
United States
advokat or ombud
Explanation:
advokat or ombud, depending upon the context and how used.
Selected response from:

Charlesp
Sweden
Grading comment
Tack! Advokat passade bra här.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5advokat or ombud
Charlesp
3rättegångsbiträde
Mats Wiman


  

Answers


6 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
rättegångsbiträde


Explanation:
NE:
rättegångsbiträde, den som hjälper part i rättegång att föra sin talan. Rättegångsbiträdet har till skillnad från ¤rättegångsombudet inte någon fullmakt att vidta åtgärder för partens räkning utan kan endast agera i dennes närvaro. För biträdet gäller samma behörighetskrav som för ett rättegångsombud

rättegångsombud, sådant biträde åt part i rättegång som har fullmakt att föra dennes talan i målet. Endast den som rätten finner lämplig med hänsyn till redbarhet, kunskaper och tidigare verksamhet får uppträda som ombud. Vissa kategorier får inte vara ombud, exempelvis domare eller personer som är i konkurs. Jfr ¤rättegångsbiträde.

of records: registrerat

Mats Wiman
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 77

10 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
advokat or ombud


Explanation:
advokat or ombud, depending upon the context and how used.

Charlesp
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: English
PRO pts in category: 28
Grading comment
Tack! Advokat passade bra här.