KudoZ home » English to Swedish » Law/Patents

price fixing

Swedish translation: prisavtal


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:price fixing
Swedish translation:prisavtal
Entered by: xxxMarianne

16:06 Mar 5, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Law/Patents / EC Competition Law
English term or phrase: price fixing
Price fixing is one of the worst offences against EC competition law. You should never agree on price levels with other companies whether they compete with you in the production or in the retail or distribution level.
(det enda jag hittar är "prisstopp". kan de va nåt?
xxxMarianne
Belgium
prisavtal
Explanation:
SWEDISH EU-SPEAK
Selected response from:

Sven Petersson
Sweden
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2fast prissättning, priskartellerHans-Bertil Karlsson
5 +1prisavtal
Sven Petersson
4(avtal om) fastställande av priserSFG Trans


  

Answers


31 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
fast prissättning, priskarteller


Explanation:
Inom "datorbranschen" talar man ofta om fastställda priser som något jätteförbjudet. Ingen importör vågar sätta ut ett pris längre för att inte påverka återförsäljarna.

Istället talar man numera om "uppskattat marknadspris", som motsats till ett fixerat eller fast pris. "Uppskattat pris på gatan" är en annan variant

--------------------------------------------------
Note added at 2002-03-05 18:52:26 (GMT)
--------------------------------------------------

Det är t.ex. helt förbjudet för en fabrik att göra en \"bruttoprislista\". Det enda de får göra är en nettolista till återförsäljarna, sedan är det deras sak att bestämma påläggets storlek.

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxwikarle
1 hr

agree  Glenn Viklund: fast prissättning tror jag kanske inte riktigt avses, det kan avse en massa annat, men priskarteller - uppgjorda prisnivåer däremot tror jag du har alldeles rätt i..
2 hrs
  -> se min extra kommentar

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
prisavtal


Explanation:
SWEDISH EU-SPEAK


    Reference: http://europa.eu.int/smartapi/cgi/sga_doc?smartapi!celexplus...
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 14058
Grading comment
Tack!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Billy McCormac
2 hrs
  -> Thank you very much!

5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
(avtal om) fastställande av priser


Explanation:
Ack så bokstavligt översatt med det är den termen som generellt används av kommissionen se t.ex http://europa.eu.int/comm/competition/annual_reports/2000/sv... ex.vis punkterna 30, 72 och 78

SFG Trans
Belgium
PRO pts in pair: 4