KudoZ home » English to Swedish » Law/Patents

BROUGHT UNDER ANY THEORY OF LAW OR EQUITY

Swedish translation: oavsett om sådant anspråk grundas på allmänt vedertagen rättsprincip


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:brought under any theory of law or equity theory
Swedish translation:oavsett om sådant anspråk grundas på allmänt vedertagen rättsprincip
Entered by: PMPtranslations

16:08 May 17, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Law/Patents
English term or phrase: BROUGHT UNDER ANY THEORY OF LAW OR EQUITY
...WHETHER SUCH DAMAGE CLAIMS ARE BROUGHT UNDER ANY THEORY OF LAW OR EQUITY.
PMPtranslations
Oavsett om sådant anspråk grundas på någon teori om lag eller rättvisa
Explanation:
Det ovanstående är ett försök till ordagrann översättning. Jag brukar översätta det som "oavsett om sådant anspråk grundas på allmänt vedertagen rättsprincip" el. något liknande.

Det är svårt att översätta, eftersom Sverige inte har s.k. "Equity Law". Vad det betyder är att skadeståndsanspråk inte kan anföras, ÄVEN om det grundas på en viss juridisk teori (t.ex. absolut produktansvar) eller på tidigare rättspraxis.

Jag är svensk jurist med erfarenhet av amerikansk lag.
mvh,
Ingrid

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-17 18:47:30 (GMT)
--------------------------------------------------

Förlåt - jag ser att jag skrev fel ovan. Det betyder inte tidigare praxis, som jag skrevi i förklaringen ovan. Equity Law bygger visserligen på tidigare praxis, men TEORIN bakom är teorin om rättvisa och billighet.
Selected response from:

Ingrid Abramson
Grading comment
Tack så mycket!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1Oavsett om sådant anspråk grundas på någon teori om lag eller rättvisa
Ingrid Abramson
3..lyder under någon rättsteori eller viss lag
Elpida Karapidaki


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
..lyder under någon rättsteori eller viss lag


Explanation:
damage claims= skadeersättningsanspråk

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-17 17:48:39 (GMT)
--------------------------------------------------

...eller kanske: är lagenlig med.......
(Skadeståndslagen)


--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-17 18:00:59 (GMT)
--------------------------------------------------

är INTE lagenliga med......osv


--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-17 18:01:00 (GMT)
--------------------------------------------------

är INTE lagenliga med......osv


Elpida Karapidaki
Greece
Native speaker of: Native in GreekGreek, Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 184

2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
Oavsett om sådant anspråk grundas på någon teori om lag eller rättvisa


Explanation:
Det ovanstående är ett försök till ordagrann översättning. Jag brukar översätta det som "oavsett om sådant anspråk grundas på allmänt vedertagen rättsprincip" el. något liknande.

Det är svårt att översätta, eftersom Sverige inte har s.k. "Equity Law". Vad det betyder är att skadeståndsanspråk inte kan anföras, ÄVEN om det grundas på en viss juridisk teori (t.ex. absolut produktansvar) eller på tidigare rättspraxis.

Jag är svensk jurist med erfarenhet av amerikansk lag.
mvh,
Ingrid

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-17 18:47:30 (GMT)
--------------------------------------------------

Förlåt - jag ser att jag skrev fel ovan. Det betyder inte tidigare praxis, som jag skrevi i förklaringen ovan. Equity Law bygger visserligen på tidigare praxis, men TEORIN bakom är teorin om rättvisa och billighet.

Ingrid Abramson
Native speaker of: Swedish
PRO pts in pair: 338
Grading comment
Tack så mycket!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mario Marcolin
29 mins
  -> Tack