KudoZ home » English to Swedish » Law/Patents

- A discussion of extralegal techniques

Swedish translation: utomlaglig


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:extralegal
Swedish translation:utomlaglig
Entered by: Christer 5

16:17 May 21, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Law/Patents
English term or phrase: - A discussion of extralegal techniques
kan det översättas
En debatt om utomlagliga tillvägagångssätt.
Betyder extralegal mer eller mindre olagliga
Christer 5
utomlaglig
Explanation:

Jag föreslår att du använder det uttryck du sjäv angett i frågan. (Se nedan)
"Anders Björck ville däremot inte säga att verksamheten var vare sig olaglig eller utomlaglig. Kretsen politiker som kände till verksamheten var mycket trång men likväl var verksamheten sanktionerad av regeringen." - ur Aftonbladet angående svensk officiell eller inoficiell utrikespolitik med kontakter med USA i strid med neutralitetspolitiken.
Selected response from:

Eva Linderoth
Sweden
Grading comment
Alla 3 svar var mycket positiva , jag valde ett kanske för att jag fick medhåll.
Tack alla
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2utomlagliga
Mario Marcolin
5En diskussion om extralegala metoder
Sven Petersson
4utomlaglig
Eva Linderoth


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
utomlagliga


Explanation:
Jag är inte säker på om det finns svenska termer för detta:

extralegal = utan laglig sankion
illegal = olaglig, dvs i lag definerad som otillåten

Mitt enda svenska belägg är detta:

"Anders Björck ville däremot inte säga att verksamheten var vare sig olaglig eller utomlaglig. Kretsen politiker som kände till verksamheten var mycket trång men likväl var verksamheten sanktionerad av regeringen."

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-21 18:11:46 (GMT)
--------------------------------------------------

extralegal
\"Not regulated or sanctioned by law.\"
http://www.hyperdic.net/dic/e/extralegal.shtml#a01362202

illegal

\"Prohibited by law or by official or accepted rules.\"
http://www.hyperdic.net/dic/i/illegal.shtml

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-21 18:15:54 (GMT)
--------------------------------------------------

\"Succinctly stated, extralegal (i.e., outside of the law) and illegal (i.e., counter to the law) activities enable an underdeveloped
(indeed, undeveloped) economic system to balance “supply” and “demand” as good and services are exchanged. \"
http://www.eu.arizona.edu/corresp/online/pol_4443/topic_7.ht...


    Reference: http://www.aftonbladet.se/nyheter/9812/02/ib.html
Mario Marcolin
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 1883

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Ingrid Abramson
1 hr
  -> Tack Ingrid!

agree  Elpida Karapidaki
1 hr
  -> Tack Elpida!

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
utomlaglig


Explanation:

Jag föreslår att du använder det uttryck du sjäv angett i frågan. (Se nedan)
"Anders Björck ville däremot inte säga att verksamheten var vare sig olaglig eller utomlaglig. Kretsen politiker som kände till verksamheten var mycket trång men likväl var verksamheten sanktionerad av regeringen." - ur Aftonbladet angående svensk officiell eller inoficiell utrikespolitik med kontakter med USA i strid med neutralitetspolitiken.



    Aftonbladet
Eva Linderoth
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in pair: 191
Grading comment
Alla 3 svar var mycket positiva , jag valde ett kanske för att jag fick medhåll.
Tack alla

2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
En diskussion om extralegala metoder


Explanation:
Example: USA's treatment of the Guantánamo Bay "illegal combatants".

See also reference!

--------------------------------------------------
Note added at 2003-05-21 18:38:34 (GMT)
--------------------------------------------------

\"extralegala\" yields 9 relevant Google hits on Swedish sites, \"utomlagliga\" yields 5.


    Reference: http://www.aleph.se/Projekt/Scenario/oceanien.html
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 14056