KudoZ home » English to Swedish » Law/Patents

insurance policy

Swedish translation: försäkringsbrev


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:insurance policy
Swedish translation:försäkringsbrev
Entered by: Florin Hulubei

22:08 Nov 3, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Law/Patents
English term or phrase: insurance policy
Juridical
Florin Hulubei
försäkringsbrev
Explanation:
Norstedts ordbok.
Selected response from:

Roger Sjölander
Sweden
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +6försäkringsbrev
Roger Sjölander
4 +1forsakringspolisen
Miroslawa Jodlowiec
4försäkringspolisReino Havbrandt


  

Answers


2 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
forsakringspolisen


Explanation:
.

--------------------------------------------------
Note added at 3 mins (2003-11-03 22:12:45 GMT)
--------------------------------------------------

försäkrings polisen

--------------------------------------------------
Note added at 4 mins (2003-11-03 22:13:24 GMT)
--------------------------------------------------

resa och avlysningen försäkrings polisen. dag dag en vecka. ... upprätthållande
anmoder eller behoven berättande. resa försäkrings polisen du. ...

www.klm-se-flyg.com/billiga_flygbiljetter_glasgow.html

Miroslawa Jodlowiec
United Kingdom
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in pair: 12

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Roger Sjölander: Polis heter police och inte policy
2 mins

agree  Hans-Bertil Karlsson: Enligt wordfinders affärslexikon stämmer faktiskt detta, hur märkligt det än låter :-)
7 hrs

agree  Reino Havbrandt: Termen "försäkringspolis" finns i nordisk familjebok 1921 och verkar även användas i modernare fraktdokument.
11 hrs

neutral  Mario Marcolin: Detta är faktiskt den gamla termen - direkt från franska "police d'assurance", mina gamla tysk-svenska lexica - ca 1914 -översätter versicherungsschein så. Nog inte så gångbart längre...
15 hrs

6 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +6
försäkringsbrev


Explanation:
Norstedts ordbok.

Roger Sjölander
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 394
Grading comment
Tack!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Sven Petersson
4 mins

agree  EKM
2 hrs

agree  Hans-Bertil Karlsson
7 hrs

agree  Reino Havbrandt: Försäkringsbrev är bra.
11 hrs

agree  Mattias Kar�n
11 hrs

agree  Mario Marcolin
15 hrs

16 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
försäkringspolis


Explanation:
finns även i neo:
försäkringspolis

försä`kringspolis subst. ~en ~er
ORDLED: för-säkr-ings--pol-is-en
• försäkringsbrev [mindre brukl.]
HIST.: sedan 1830

Reino Havbrandt
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in pair: 5026