KudoZ home » English to Swedish » Law/Patents

which is the value of

Swedish translation: vilket är värdet av den summa...


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:which is the value of
Swedish translation:vilket är värdet av den summa...
Entered by: Florin Hulubei

17:51 Nov 4, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Law/Patents
English term or phrase: which is the value of
Which is the value of the sum offered in compensation...
Florin Hulubei
vilket är värdet av den summa...
Explanation:
should ti be..
Selected response from:

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2vilket är värdet av den summa...Hans-Bertil Karlsson
5Här måste man visst skriva något.ClaesF
4hur stort ärReino Havbrandt


  

Answers


20 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
vilket är värdet av den summa...


Explanation:
should ti be..

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Lisa Lloyd
7 mins
  -> tack

agree  Mario Marcolin
9 mins
  -> tack

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
hur stort är


Explanation:
hur stort är ersättningsbeloppet

Reino Havbrandt
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in pair: 5026

5 days   confidence: Answerer confidence 5/5
Här måste man visst skriva något.


Explanation:
Jag tycker du valde fel. Jag håller mera med svar nummer två. "....sum offered in compensation..." skall utan tvekan översättas med " ....erbjudet ersättningsbelopp...." och "the value of" behöver förmodligen inte översättas alls, det ingår redan i det svenska uttrycket. Man talar inte i svensk juridisk text om värdet av en summa.
Jag får dock intrycket av att meningen egentligen inte skall inledas med stor bokstav, utan är en bisats. Att det alltså inte är en fråga (ovanligt i avtal...), vilket svar nummer ett tycks ha utgått från, utan att där följer mer text för någon sorts beräkning. Att det erbjudna ersättningsbeloppet skall dras från något eller läggas till något. I så fall kan man tala om "....värdet av erbjudet ersättningsbelopp...." i stället för att köra med bara ".....erbudet ertsättningsbelopp....".
Man måste alltså se mer av sammanhanget än bara den givna frasen.
ClaesF

ClaesF